دره هفت حوض مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در دل طبیعت شهر مشهد و میان کوه های خلج بوستانی زیبا و دیدنی به نام دره هفت حوض جا خوش کرده و بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به سمت خود فرا می خواند. این پارک یکی از شاهکارهای طبیعت مشهد به شمار می رود. مشهد علاوه بر حرم مطهر امام رضا جاذبه های گردشگری دیگری را در طبیعت خود جای داده است و از همین رو توانسته یکی از شهرهای توریستی و گردشگری ایران محسوب شود. در این مقاله با طبیعت زیبای دره هفت حوض بیشتر آشنا می شویم.

معرفی دره هفت حوض

در دل طبیعت شهر مشهد بوستانی زیبا به همراه چشم نوازی فوق العاده قرار دارد که در میان کوه های خلج جای گرفته است. این پارک طبیعی در 7 کیلومتری جنوب شری مشهد قرار دارد. منطقه ای که هفت حوض در آن واقع شده است دارای مساحتی به وسعت 570 هکتار می باشد. اگر در فصل بهار به این منطقه راهی شوید، طبیعت سرسبز و شکوفه های زیبایی را مشاهده خواهید کرد. به دلیل کمتر شناخته شدن دره هفت حوض بکر بودن این منطقه بسیار بیشتر از دیگر مناطق مشهد می باشد.

در این بوستان صخره ها و سنگ هایی صاف و صیقلی وجود دارند که در میان آن ها حوضچه هایی طبیعی و به تعداد هفت عدد به وجود آمده اند. این هفت حوضچه دارای ابعاد های مختلفی هستند و برخی از آن ها به اندازه یکی استخر کوچک می باشند. این حوضچه ها به گونه ای هستند که آب از حوضچه اول به حوضچه های بعدی سرازیر شده تا وارد آخرین حوضچه شود. به این پدیده طبیعی دولین های متعدد می گویند.

همچنین از فرسایش شیمیایی باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق در مناطق مرتفع بینالود به وجود می آید. با مشاهده این حوضچه هایی که قدمت آن ها به هزاران سال پیش باز می گردد، بر جذابیت این منطقه افزوده است و می تواند هر بیننده ای را مجذوب خود کند. با رفتن به بوستان دره هفت حوض و قرار گرفتن در میان طبیعت بکر و دست نخورده، می توانید آرامشی را احساس کنید که در هیچ کجا آن را پیدا نخواهید کرد.

تنها صدایی که در این منطقه به گوش می رسد، صدای آبی است که از حوضچه ها جریان دارد. یکی از تفریحاتی که می توان در این منطقه انجام داد، آب تنی در حوضچه ها می باشد. اما توجه داشته باشید اگر هوا و دمای آب مساعد بود به آب تنی بپردازید. همچنین در این منطقه بکر و طبیعی می توانید به عکاسی از بهترین سوژه ها بپردازید. دره هفت حوض یکی از بهترین مناطق برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی می باشد. لازم به ذکر است که جاذبه های تفریحی و گردشگری مشهد فراوان بوده و دره هفت حوض یکی از آن ها محسوب می شود.

دره هفت حوض مشهد

چگونگی به وجود آمدن هفت حوض

آبی که در حوضچه های هفت حوض وجود دارد، مربوط به هزاران سال پیش است. به علت جریان آب از حوضچه اول به حوضچه های بعدی، فرسایشی که روی سنگ ها وارد می شد، باعث زیباتر شدن آن ها شده است. زمین هایی که این منطقه در آن به وجود آمده است، دارای بافتی نرم و از جنس آهک بوده که باعث فرسایش شده و این منطقه زیبا و گردشگری را پدید آورده است.

جاذبه های گردشگری اطراف دره هفت حوض

علاوه بر جاذبه های دیدنی و گردشگری که در دره هفت حوض وجود دارد، گردشگران می توانند از جاذبه های دیدنی دیگری که در اطراف آن وجود دارد، بازدید کنند.

کوه های خلج

همانطور که گفته شد، دره هفت حوض که از بهترین پارک های مشهد به شمار می رود، در میان کوه های خلج پدید آمده است. آغاز این کوه ها از جنوب شرقی مشهد می باشد. یکی از جاذبه های گردشگری اطراف دره هفت حوض کوه های خلج می باشند که کوهنوردان می توانند این منطقه را برای کوهنوردی انتخاب کنند.

پیست سنگ نوردی و صخره نوردی

یکی از جاذبه های تفریحی منطقه دره هفت حوض، پیست سنگ نوردی و صخره نوردی می باشد که برای علاقمندان به وجود آمده است.

دره هفت حوض مشهد

امکانات رفاهی در بوستان هفت حوض

در کنار دره هفت حوض بوستانی ساخته شده است که چندین آلاچیق تعبیه شده است که طبیعت گردان می توانند در آن بنشینند و بساط پیک نیک را برپا کنند. همچنین تمام امکانات رفاهی لازم نظیر: سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه، سوپر مارکت و پارکینگ وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از دره هفت حوض

اگر قصد بازدید از دره هفت حوض را دارید، بهتر است ساعات اولیه روز که هوا روشن است را انتخاب کنید، تا پیش از غروب آفتاب از تمام منطقه دیدن کنید. همچنین در فصل بهار شکوفه های زیبایی در این بوستان رشد می کنند که بر زیبایی و بکر بودن منطقه می افزایند. اگر به دنبال آرامش بیشتری در این طبیعت هستید، می توانید در فصل پاییز به آن سفر کنید و آرامش بی حد و حصر آن لذت ببرید.

دره هفت حوض مشهد

دره هفت حوض کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر قصد رفتن به دره هفت حوض را دارید، باید مسیر کوه های خلج مشهد را پیش بگیرید. از آنجا وارد مسیر شهرک سیدی و جاده خلج می شوید. هنگامی که حدود 3 کیلومتر در این جاده پیش رفتید، به یک دو راهی خواهید رسید. جاده اتوبانی آسفالته ای در سمت چپ شما قرار دارد، آن را ادامه دهید و پس از آن به میدانی می رسید. به میدان که رسیدید باید خودروی خود را در محلی مناسب پارک کنید و بقیه مسیر را به صورت پیاده طی کنید.

این مسیر پیاده روی حدود 2 کیلومتر می باشد. پس از آن به دره زیبای هفت حوض خواهید رسید. ممکن است در طول مسیر، به علت طولانی بودن مسیر پیاده روی کمی خسته شوید، اما طبیعتی که قرار است به آن برسید و پیش رویتان قرار بگیرد، تمام خستگی را از تنتان بیرون می کند.

دره هفت حوض مشهد

رزرو اقامتگاه در مشهد

اگر تنها برای گردش و زیارت حرم امام رضا به مشهد سفر کردید و به دنبال رزرو اقامتگاه در مشهد بودید، بهترین و به صرفه ترین گزینه برای شما می تواند اجاره سوئیت در مشهد باشد. این سوئیت ها بسیار تمیز بوده و دارای امکانات مناسبی می باشند. همچنین قیمت اجاره آن ها بسیار مناسب تر از هتل و ویلا می باشد. لازم به ذکر است که با اجاره سوئیت در مشهد می توانید بسیاری از هزینه های خود را که برای اقامت در نظر گرفته بودید، کاهش دهید.

راهنما سایت

آدرس

خراسان رضوی، ۷ کیلومتری مشهد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه