خانه تاریخی هومن

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای زیبای میگون، یکی از بهترین روستاهای گردشگری اطراف تهران به شمار می رود و یکی از معانی کلمه میگون، شراب قرمز رنگ است و این وازه به علت با نشاط بودن آب و هوای فوق العاده این منطقه بر روی آن نهاده شده است.

فاصله تهران تا میگون حدود 30 کیلومتر است و به همین دلیل میگون جزو بهترین جاهای دیدنی تهران قرار می گیرد. این روستای بکر و خوش آب و هوا دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیاری است که در این مطلب قصد داریم به یکی از جذاب ترین آنها یعنی خانه تاریخی هومن میگون بپردازیم.

خانه تاریخی هومن در ضلع غربی شهر میگون واقع شده‌ است و یکی از محبوب ترین جاذبه های این روستا به شمار می رود. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با خانه تاریخی هومن میگون بیشتر آشنا شوید.

معرفی خانه تاریخی هومن

این خانه که به اوایل دوره پهلوی دوم باز می گردد را دکتر هومن در دهه 1340 شمسی در محل مزارعی که اهالی شهر میگون آن را «تِلارسر» یا «تالارسر» می ‌نامند، در میان باغی مسطح و هموار که دارای حدود 2000 متر مربع مساحت بود بنا کرد و تا اواسط دهه 1380 خود و فرزندانش از این خانه استفاده کردند و سپس سال ها بعد دکتر هومن این خانه زیبا را به شخصی به نام یحیی مافی فروخت.

در واقع صاحب و سازنده اولیه این بنا، شخصی به نام دکتر احمد هومن بوده‌ است و امروزه مالک آن فردی به نام یحیی مافی می باشد که یحیی مافی بلا فاصله پس از خرید این خانه، آن را مرمت و بازسازی نمود.

دکتر احمد هومن چه کسی بوده است؟

دکتر احمد هومن متولد 1285 شمسی در تهران می باشد که مالک خانه تاریخی هومن است. وی فردی حقوق‌ دان و سیاستمدار ایرانی بود. او مدتی معاون نخست ‌وزیر و سرپرست وزارت دربار بود و او برادر محمود هومن است.

همانطور که گفتیم، دکتر احمد هومن مدتی وزیر دربار حکومت پهلوی دوم بود و بنا به گفته اهالی میگون فردی مردمی و خیر بود و در عمران و آبادانی روستای میگون فراوان می‌ کوشید.

دکتر احمد هومن

معماری بی نظیر خانه تاریخی هومن

خانه تاریخی هومن دارای طرح اولیه بسیار زیبایی به شکل مربعی می باشد و این خانه در دو طبقه احداث شده است. جالب است بدانید که این خانه از بخش شمال و جنوب دارای درب های ورودی است و هر طبقه از این بنای تاریخی دارای دو اتاق در جهت غربی و و اتاقی تودرتو در شرق و راهروی در جهت شمالی-جنوبی در میانه می باشد.

همچنین یکی دیگر از جلوه های جالب معماری این خانه این است که خانه تاریخی هومن دارای یک در شمالی است که دقیقا از پشت این در، یک پلکان چوبی شما را به طبقه دوم این خانه می رساند و این راه پله رابطی بین این دو طبقه است.

ایوانی کوچک نیز در طبقۀ دوم و در جنوب غربی بنا ساخته شده که چشم‌انداز زیبایی برای ساکنان خانه فراهم ساخته است. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته اند در پی با سنگ لاشه و ملاط آهک هستند و دیوار های بنا با خشت خام و قاب در ها و پنجره ها و همچنین گوشه های دیوار ها با آجر ساخته شده اند.

سطوح داخلی و خارجی این بنا به وسیله گچ اندود شده اند و نمای بیرونی بنا به خاطر وجود قاب های آجری و سفید کاری های موجود، باعث زیبا تر و شکیل تر شدن این بنا شده اند.

تمامی در ها و پنجره های خانه هومن به جز درب ورودی از جنس چوب هستند، هرچند که در برخی از آنها به مرور زمان تغییراتی نیز ایجاد شده است. سقف های خانه تاریخی هومن دارای خرپای چوبی می باشد و با ورق های شیروانی یا همان ورق گالوانیزه پوشانده شده اند.

خانه تاریخی هومن توسط باغچه هایی مملو از درختان میوه پوشیده شده است و دور تا دور این خانه را درختان میوه در بر گرفته اند. همچنین لازم به ذکر است که خانه تاریخی هومن دارای پنجره های زیبایی رو به باغ است که به همین علت این خانه را از نوع خانه های برون گرا می نامند که از اواخر دوره قاجار بنای آنها در کشور ایران رایج گردیده است.

خانه تاریخی هومن میگون

موقعیت جغرافیایی خانه تاریخی هومن میگون

این خانه تاریخی زیبا و باستانی، در موقعیت جغرافیایی 35 درجه و 57 دقیقه و 17.8 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 29 دقیقه و 2.4 ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع 2281 متر از سطح دریا واقع شده است.

خانه تاریخی هومن در فهرست آثار ملی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خانه تاریخی هومن یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد و این خانه تاریخی ارزشمند، در تاریخ 1 مهر ماه سال 1382 با شماره ثبت 10400 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی هومن میگون کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به خانه تاریخی میگون می بایست از مسیر جاده شمشک به میگون خود را به روستای زیبا و خوش آب و هوای میگون برسانید و از آنجا، با چند پرس و جو از افراد محلی و تابلو ها راهنما می توانید به راحتی به خانه تاریخی هومن دسترسی پیدا کنید.

آدرس خانه تاریخی هومن میگون: 35 کیلومتری شمال شرق تهران، جاده شمشک به میگون، شهر میگون

خانه تاریخی هومن

اجاره ویلا لاکچری در فشم

منطقه زیبای فشم در قسمت های شمال شرقی استان تهران واقع شده است و از آنجا که این منطقه از آب و هوای بسیار مطلوبی برخوردار است و دارای دیدنی های جذاب و بسیاری است، در بین گردشگران و مسافران بسیار محبوب واقع شده است و به منطقه ای توریستی تبدیل شده است.

همچنین به دلیل توریستی بودن این منطقه ویلاهایی بسیار لوکس و لاکچری و مجهز در این منطقه بنا شده اند و آماده رزرو برای اقامت مسافران وگردشگران هستند تا آنها بتوانند با اجاره ویلا لوکس در فشم اقامتی خوش و سفری به یاد ماندنی را تجربه کنند.

راهنما سایت

آدرس

35 کیلومتری شمال شرق تهران، جاده شمشک به میگون، شهر میگون

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه