حمام تاریخی نصر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از زیبا ترین شهرستان های استان گیلان که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، خلخال می باشد. این منطقه به دلیل زیبایی مناظر خود و هم چنین طبیعت بی مثالش می تواند یکی از بهترین مناطق برای شما باشد تا به عنوان مقصد سفر آن را انتخاب نمایید. لبته علاوه بر زیبایی های طبیعی این ناحیه می توانید برای تماشای جاذبه های تاریخی درون شهر نیز اقدام نمایید. یکی از این سازه های تاریخی حمام تاریخی نصر می باشد که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم. بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

حمام تاریخی نصر کجاست و مسیر دسترسی

اگر تصمیم داشتید به این حمام تاریخی بروید بهتر است ابتدا خود را به میدان معلم برسانید و سپس در جهت جنوب و به سمت خیابان طالقانی برانید. خیابان طالقانی را تا خیابان الشریفی ادامه دهید و بعد از الشریفی برای ورود به کوچه مرجایی به سمت چپ بپیچید و سپس وارد مقصدتان که در سمت راست قرار گرفته شوید. این مسیر از میدان تا موزه خلخال نصر مسافتی در حدود 600 متر داشته و تقریبا 2 دقیقه بدون ترافیک در راه هستید. شما هم چنین می توانید در هر جایی از شهر که بودید با استفاده از لوکیشن زیر به آسانی با نقشه خود را به مقصدتان برسانید.

آدرس حمام تاریخی نصر: گیلان، خلخال، میدان معلم، خیابان طالقانی، مرجایی

معرفی حمام تاریخی نصر

این حمام که تحت عنوان موزه خلخال نیز شناخته می شود، یک اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاری است. حمام نصر یکی از بهترین آثار تاریخی خلخال بوده که توانسته عده زیادی از مسافران را به سمت خود جذب نماید. این حمام به دلیل قدمت بالای خود مورد توجه مسئولین قرار داشت تا این که سرانجام در سال 1382 با شماره 10349 در فرهست آثار ملی به ثبت رسید.

این حمام تاریخی در نزدیکی رودخانه نور علی چای قرار گرفته و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی می باشد. از دلایل ایجاد این حمام یک خشکسالی در سال 1228 می باشد و به عنوان یک محل برای نیاز مردم به وجود آمد. این سازه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خلخال شناخته می شود و بهتر است در صورت سفر به این شهر حتما از آن دیدن نمایید.

مالکان حمام نصر

آخرین کسانی که مالک این اثر تاریخی بودند خانواده ذکائی نام داشتند و یک سال قبل از وارد شدن نام این حمام در آثار ملی یعنی از سال 1381 این بنا توسط میراث فرهنگی از آن ها خریداری شد. یک بودجه که مبلغی بیش از 850 میلیون تومان بود برای بازسازی و مرمت بخش های مختلف آن در نظر گرفتند. بعد از به اتمام رسیدن این بازسازی در سال 1386 این حمام به عنوان موزه خلخال شناخته شد. در حال حاضر تلاش بر این است که این بنا به عنوان اداره میراث فرهنگی و موزه آثار باستانی به انجام برسد.

حمام تاریخی نصر

معماری حمام تاریخی نصر خلخال

همان طور که گفته شد قدمت این بنا به دوران قاجار بر می گردد و به همین دلیل می توانید معماری مربوط به این دوران را در بخش های مختلف آن شاهد باشید. در واقع سبک معماری به کار رفته در ساخت این سازه به مانند دیگر حمام های ایرانی است. شما با ورود به حمام در همان قسمت ورودی به هشتی وارد می شوید که در نهایت به پیشخوان می رسد. بخش سربینه حمام نیز دارای نقاشی های زیبایی است که تماشای آن ها را نباید از دست بدهید.

قسمت گرمخانه حمام نصر به شکل هشت ضلعی بوده و مربوط به موارد خدماتی است. یک دالان در بخش شمالی وجود دارد که ابعاد آن 4 در 16 می باشد که در نهایت به هستی ورودی ختم می گردد. هم چنین باید متذکر شد که این راهرو با 3 دالان ورودی گرمخانه مرتبط بوده که احتمال می رود این راهرو به عنوان محل چال حوض حمام بوده است. یک اتاق نیز با نام تنظیف در قسمت شمال گرمخانه واقع شده و طراحی آن به گونه است که در حاشیه قرار می گیرد.

تزیینات حمام نصر

علاوه بر معماری گفته شده در ساخت بنا باید به یک سری از تزیینات نیز اشاره نمود که سبب شده تا محیط داخلی زیباتر گردد. بخشی از این زیبایی ها مربوط به نقاشی های سربینه می شد که البته هم اکنون با چندین لایه گچ و سیمان پوشیده شده است. در این قسمت پنج لایه تزیین وجود دارد که تنها لایه اول و لایه چهارم مهم بوده و ارزشی تاریخی دارد. هم چنین می توان به دیگر تزیینات همانند کاربندی ها که در قسمت های سربینه و گرمخانه وجود دارد اشاره نمود. اگر به این حمام تاریخی مراجعه کردید بهتر است تماشای دقیق این تزیینات و معماری سازه را از دست ندهید.

اشیای موزه خلخال

از مهم ترین مواردی که می تواند در هر شهری وجود داشته باشد، اشیای درون موزه می باشد که نشانگر تاریخ و فرهنگ مردم آن منطقه است. در حال حاضر در موزه خلخال بالغ بر 150 اثر تاریخی و باستانی وجود دارد که تاریخی ترین آن مربوط به 6000 سال قبل از میلاد مسیح می شود. یک سری گوشواره متعلق به زمان ساسانیان و گردنبند هایی مربوط به دوران هخامنشیان نیز در این موزه قرار دارند و به نمایش گذاشته شده اند.

در کنار آن ها می توانید اشیای سفالی را ببینید که قدمت آن ها به بیش از 3000 سال پیش می رسد. یک سری مجسمه مثل مجسمه گاو کوهان دار و مجسمه حیوان دو سر نیز به ترتیب قدمتی 4000 و 3000 ساله دارند. یک سری از نسخه های خطی مربوط به کتاب های مذهبی مثل صحیفه سجادیه و قرآن نیز در موزه باستان شناسی خلخال وجود دارد که تاریخ آن ها به قرن 13 هجری می رسد. لازم به ذکر است که این موزه به عنوان سومین موزه اردبیل شناخته می شود.

حمام تاریخی نصر

زمان بازدید از موزه خلخال-حمام تاریخی نصر

اگر تمایل داشتید برای مراجعه به این حمام اقدام کنید بهتر است بدانید که زمان بازدید از این جاذبه تقریبا یک ساعت بوده و بهتر است قبل از مراجعه ابتدا از تایم دقیق کاری این مجموعه مطلع شوید تا دچار مشکل نشوید. هم چنین بهتر است یک تایم خوب برای سفر به خلخال در نظر بگیرید تا در مراجعه به جاذبه های تاریخی یا طبیعی این منطقه تجربه بهتری داشته باشید.

هزینه ورودی موزه خلخال-حمام تاریخی نصر: رایگان

راهنما سایت

آدرس

گیلان، خلخال، میدان معلم، خیابان طالقانی، مرجایی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 20

یک‌شنبه

10 الی 20

دو‌شنبه

10 الی 20

سه‌شنبه

10 الی 20

چهار‌شنبه

10 الی 20

پنج‌شنبه

10 الی 20

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه