جاهای دیدنی مشگین شهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

10 خرداد

روستای موئیل

روستای موئیل، اگر عاشق کوهنوردی، طبیعت گردی و سفر به جاهای بکر ایران هستید، جایی است که نه تنها باید یک بار در طول زندگی تجربه کنید، بلکه آنقدری جذاب و بی نظیر است چه در فصل تابستان […]

26 فروردین

شهر یئری

یکی از مهم ترین مناطق باستانی که در استان اردبیل واقع شده و در نزدیکی شهرستان مشگین شهر می باشد، شهر یئری یا شهر یری می باشد. این اثر باستانی قدمت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل […]

20 اسفند

جهنم دره‌

جهنم دره شاید شما را یاد دعواها و بگومگوهایی که در گذشته داشته اید بیاندازد. جالب است بدانید جهن دره واقعا وجود دارد و جایی در دنیای واقعی به این نام در استان اردبیل دیده می شود. شاید […]

یکی از مهم ترین و زیبا ترین بخش های استان اردبیل که عده زیادی برای استفاده از آن اقدام می کنند، مشگین شهر می باشد. این شهر توانسته با دارا بودن جاذبه های طبیعی و مناظر زیبای خود در کنار آثار تاریخی توجه مردم در سراسر کشور را به خود جذب نماید. اگر تمایل دارید به این شهرستان سفر کنید بهتر است ابتدا اطلاعات کافی درباره دیدن های آن به دست آورید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دریاچه سبلان

یکی از جاذبه های مشگین شهر که خارج محدوده شهری واقع شده، دریاچه سبلان می باشد. این دریاچه به دلیل دارا بودن زیبایی های طبیعی خود و هم چنین قرار گرفتن در یک منطقه طبیعی و بکر، توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. قله سبلان با ارتفاع بالای خود ب عنوان سومین قله مرتفع کشور به حساب می آید که به همین دلیل توانسته عده زیادی از ورزشکاران را نیز به طرف خود جذب نماید. دریاچه سبلان به دلیل قرار گرفتن در بالای قله سلطان سبلان که به ترکی سلطان ساوالان خوانده می شود، با نام دریاچه ساوالان نیز معرفی می شود.

این دریاچه به شکل بیضی دیده می شود و عمق آن به 40 متر می رسد. بخش جنوب دریاچه به دلیل آفتاب گیر نبودن معمولا برف درد و به همین دلیل حتی در تابستان نیز یک منظره زیبا به نمایش می گذارد. ارتفاع قله سبلان به 4811 متر می رسد و تنها افرادی می توانند به این قله صود کنند که تجربه و تجهیزات لازم برای کوه نوردی داشته باشند. برای صعود به قله نیز سه مسیر وجود دارد که از هر کدام از ان ها که تمایل داشته باشید می توانید استفاده نمایید.

آدرس دریاچه سبلان: اردبیل، 35 کیلومتری غرب اردبیل

دریاچه سبلانروستای موئیل

یکی دیگر از جاذبه های مشگین شهر اردبیل، روستای موئیل می باشد. این روستا که در 15 کیلومتری مشگین شهر واقع شده به دلیل زیبایی های طبیعی خود توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. ارتفاع روستای موئیل 2180 متر از سطح دریا می باشد که این مرتفع بودن روستا سبب شده تا آب و هوای حاکم بر روستا سرد باشد و به همین دلیل کسانی که تمایل دارند از گرمای سوزان تابستان تنها برای چند روز هم که شده فرار کنند، به این روستا سفر می کنند.

تقریبا 1200 نفر در این روستا زندگی می کنند و اکثر مردم روستا نیز مشغول به کشاورزی و دامپروری می باشند و شما با مراجعه به این روستا می توانید از محصولات لبنی و صنایع دیگر مردم این منطقه تهیه نمایید. درون همین روستا نیز یک سری جاذبه وجود دارد که به عنوان جاذبه های مشگین شهر و اردبیل نیز به شمار می روند. شما می توانید با مراجعه به روستای موئیل از تمامی این جاذبه های دیدن نمایید و یک تجربه متفاوت را داشته باشید.

اگر تمایل داشتید به این روستا سفر کنید بهتر است ماه های گرم سال  را برای این منظور انتخاب کنید چرا که حتی در این فصول نیز آب و هوای حاکم بر روستا خنک و سرد می باشد. عده کمی هستند که در سرمای زمستان یا پاییز تمایل دارند به این روستا بروند چرا که دمای هوا در این مواقع از سال به شدت پایین بوده و نباید بدون خودرو های آفرود برای رفتن به این مناطق اقدام نمود.

آدرس روستای موئیل: اردبیل، مشگین شهر، بخش مرکزی، روستای موئیل

شهر یئری

یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین مناطق استان اردبیل که در نزدیکی مشگین شهر واقع شده و از دیدنی های این شهرستان به حساب می آید، شهر یئری می باشد. این شهر یکی از مناطق باستانی کشور بوده که قدمت آن به هزاره اول و دوم قبل از میلاد می رسد. درواقع در اواخر هزاره دوم و ابتدای هزاره اول این منطقه یکی از مهم ترین آبادی های این ناحیه محسوب می شد. این شهر باستانی به عنوان یک محل مسکونی قبل از هزاره اول در دوره نوسنگی بوده و این اطلاعات از روی گورستان شهر یئری و آثار کشف شده به دست آمده اند.

وسعت این شهر باستانی اردبیل 400 هکتار بوده و تقریبا در یک جای مرتفع واقع شده است. این شهر شامل بخش های مختلفی می شود که از بین آن ها می توان به قلعه، معبد، قوشا تپه و… اشاره نمود. هر کدام از این بخش ها در دوره ای متفاوت ساخته شده اند که این موارد نشان دهنده اهمیت بالای شهر در طول زمان می باشد. شهر یئری تا سال 1381 در زیر خاک مدفون بود و در مهر ماه همین سال در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آدرس شهر یئری: اردبیل، 31 کیلومتری مشگین شهر، شمال غربی روستای پیرازمیان

قیمت بلیط شهر یئری: رایگان

شهر یئریدریاچه طاووس گولی

یکی از زیبا ترین مناطق مشگین شهر که برای استفاده از آن می توانید اقدام کنید، منطقه طاووس گولی می باشد. این منطقه مناظر بکر و زیبایی داشته و به همین دلیل عده زیادی از افراد برای استفاده از آن اقدام می کنند. این منطقه کوهستانی دارای یکی دریاچه با همین نام می باشد که از مهم ترین جاذبه های آن می باشد. دریاچه طاووس گولی تا مشگین شهر در حدود 30 کیلومتر فاصله داشته و در نزدیکی روستایی به نام موئیل قرار دارد. آب دریاچه از آب شدن برفی های کوه سبلان تامین شده و اگر آن را تماشا کنید آب آن را کاملا آبی خواهید دید.

دشت های ییلاقی اطراف دریاچه طاووی گولی مناسب برای عشایر این منطقه بوده و این مناظر بکر می تواند تجرب ای منحصر به فرد برای شما باشند. اگر تمایل داشتید به این منطقه مراجعه کنید بهتر است در روز های گرم سال برای این منظور اقدام کنید چرا که آب و هوای حاکم بر طاووس گولی سرد و خنک بوده و تنها در این اوقات از سال قابل تحمل می باشد. هم چنین باید عنوان کرد که در نیمه اول سال طبیعت این منطقه در زیبا ترین حالت خود هستند و نباید تماشای آن را از دست بدهید.

مسیر دسترسی به دریاچه طاووس گولی

اگر تمایل داشتید به این منطقه مراجعه کنید بهتر است از مشگین شهر و قسمت جنوب شرقی آن اقدام کنید. بدین منظور باید ابتدا خود را به روستای قلیچقلو برسانید که در ده کیلومتری این دریاچه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که شما تنها تا همین روستا می توانید یک جاده بی دردسر و هموار داشته باشید. بعد از آن عبور و مرور با وسیله نقلیه غیر ممکن می باشد. شاید یکی از دلایل بکر ماندن این ناحیه همین موضوع باشد و بهتر است که همین گونه نیز بماند. جاده های خاکی شابیل و روستای موئیل نیز از دیگر مسیر های رسیدن به دریاچه طاووی گولی است ولی در انتهای یکی مسیر پیاده روی پیش رویتان خواهد بود.

جهنم دره

از دیگر مناطق دیدنی مشگین شهر که می توانید برای دیدن آن مراجعه کنید، جهنم دره می باشد. همان طور که از نام این منطقه مشخص می باشد، با مراجعه به آن می توانید یک دره عمیق و زیبا را ببیند که حتی در تابستان نیز یک آب خنک از رود آن می گذرد. هر چند که مسیر رسیدن به این دره و تماشای رودخانه خروشان آن مسیر صعب العبوری دارد ولی بعد از گذشتن از شیب های تند و خاک سست اطراف می توانید به یک منظره زیبا برسید که نظیر آن کمتر یافت می شود. اگر به مشگین شهر سفر کردید بهتر است مراجعه به جهنم دره را از دست ندهید تا تجربه ای متفاوت داشته باشید.

آدرس جهنم دره: اردبیل، مشگین شهر، کیلومتر 18 ییلاق قارا یاتاغ

جهنم درهپل معلق مشگین شهر

از دیدنی های دیگر مشگین شهر که به عنوان یکی از تفریحات این ناحیه نیز به حساب می آید، پل معلق مشگین شهر است. این پل به عنوان طولانی ترین پل ملعق در خاورمیانه به حساب می آید و ارتفاع آن از سطح زمین 80 متر می باشد. طول این پل 365 متر بوده و عرض آن 2 متر است. افتتاح پل معلق مشگین شهر به سال 1394 بر می گردد و مساحت زمین آن به 130 هکتار می رسد. در معماری ایران این پل به عنوان یکی از ده مورد برتر می باشد و به همین دلیل بهتر است در سفر به این شهر مراجعه و استفاده از آن را از دست ندهید.

بخشی از این پل که درست در وسط آن قرار گرفته شیشه ای بوده توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند. این پل با نام های پل لند و نور سبلان نیز معروف بوده و امکانات رفاهی و تفریحی اطراف آن می تواند تجربه ای خوب برایتان به ارمغان آورند. اگر تمایل داشتید برای استفاده از این پل اقدام کنید بهتر است ابتدا از ساعت کاری و هزینه بلیط آن مطلع شوید تا دچار مشکل نوشید.

مسیر دسترسی پل معلق مشگین شهر

از آن جا که این پل در خیابان سعدی قرار گرفته، بهتر است ابتدا خود را به این خیابان رسانده و سپس در جهت جنوب آن ادامه دهید. بعد از رسیدن به میدان دادگستری از خروجی اول استفاده کنید تا وارد خیابان استاد الهی شوید. بعد از رسیدن به خیابان شهدای کارگر به طرف چپ رفته و وارد آن شوید. این خیابان را ادامه دهید و بعد وارد کوی کبریت سازی فرعی 5 شوید و کمی بعد به سمت راست رفته تا بتوانید مقصدتان را ببینید. مسافت مسیر گفته شده در حدود 950 متر بوده و بدون ترافیک 3 دقیقه در راه خواهید بود.

ساعت بازدید از پل معلق مشگین شهر: شنبه تا جمعه از ساعت 8 تا 22

قیمت بلیط پل معلق مشگین شهر: 25000 (به دلیل نوسان قیمت ها امکان افزایش این قیمت وجود دارد.)

پل معلق مشگین شهرشیروان دره سی

در بیست کیلومتری مشگین شهر می توانید به یکی از زیبا ترین جاذبه های منطقه مراجعه کنید که با نام شیروان دره سی شناخته می شود. این منطقه از یازده منطقه زیستگاه وحشی بوده که در ناحیه ساوالان قرار گرفته است. دره شیروان سی در حدود هزاران سال طول کشیده تا تشکیل شود و به همین دلیل قدمت آن ارزش بالایی یافته است. در کنار این دره می توانید یک دریاچه را ببینید که افسانه های مختلفی نیز درباره آن گفته شده است.

در این دریاچه برای پرورش ماهی نیز استفاده می شود و عده از افراد برای ماهی گیری به آن مراجعه می کنند. هم چنین می توانید یک آبشار را ببینید که دو قلو دیده می شود و نمای زیبایی را به وجود آورده است. چشمه های موجود در شیروان دره سی به خصوص در ماه های گرم سال توانسته اند زیبایی منحصر به فردی را به وجود آورند. این منطقه یکی از بهترین نواحی موجود در استان اردبیل برای تصویر برداری بوده و به همین دلیل بهتر است در صورت تمایل به این مورد حتما به آن سری زده تا قاب های زیبای خود را ثبت نمایید.

اگر تمایل داشتید برای رفتن به این منطقه سفر کنید بهتر است ماه های گرم سال را انتخاب کنید ولی اگر می خواهید در زمستان به دره شیروان بروید بهتر است ماشین آفرود داشته باشید تا بتوانید به آسانی مسیرتان را طی کنید و مشکلی برایتان پیش نیاید.

آدرس شیروان دره سی: اردبیل، 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر، نزدیکی لاهرود

شیروان دره سیمجتمع آبدرمانی ملک سویی موئیل

یکی دیگر از مراکز مهم و تتفریحی که به عنوان دیدنی های مشگین شهر معرفی می شود، مجتمع آبدرمانی ملک سویی موئیل می باشد. این مجتمع سلامتی در 14 کیلومتری مشگین شهر واقع شده و نزدیک بودن آن به شهر سبب شده تا مورد هدف مسافران زیادی قرار گیرد. آب این مجموعه خواص مختلفی دارد که در بهبود امراضی چون رماتیسم، دیسک کمر، درد مفاصل، تسکین اعصاب و  روان، درخشندگی پوست و… کاربرد دارد.

این قضایا سبب شده تا عده زیادی از افراد تنها برای استفاده از این مجموعه های آبگرم به اردبیل و شهر های مختلف آن سفر کنند. اگر به مشگین شهر مراجعه کردید بهتر است استفاده از این مجتمع ها را نیز از دست ندهید تا بتوانید تجربه ای خوب داشته باشید. مجتمع آبدرمانی ملک سویی موئیل دارای قسمت هایی هم چونسونا، جکوزی، استخر و… بوده تا شما بتوانید از هر کدام از آن ها که تمایل داشتید استفاده نمایید.

آدرس مجتمع آبدرمانی ملک سویی موئیل: اردبیل، 14 کیلومتری مشگین شهر، خروجی روستای موئیل

شماره تماس مجتمع آبدرمانی ملک سویی موئیل: 09149669376

چشمه آب گرم قوتورسویی

یکی از جالب ترین و مفید ترین جاهای دیدن مشگین شهر که افراد زیادی برای استفاده از ان اقدام می کنند، دهکده آبدرمانی سنتی قوتورسویی می باشد. این دهکده آب گرم در 45 کیلومتری شهر واقع شده و آب آن در زمره آب های معدنی خیلی گرم بوده که به دلیل دارا بودن گوگرد خالص خواص درمانی دارد. این مجموعه شامل بخش های دیگری نیز می شود که از بین آن ها می توان به هتل، رستوران، مهمان سرا، مهمانسرا، قهوه خانه، نانوایی و… اشاره نمود.

این دهکده به دلیل دارا بودن بخش های گفته شده و هم چنین تفریحات متعدد درون خود توانسته به یکی از بهترین نواحی استان اردبیل و مشگین شهر تبدیل شود تا مسافران بتوانند با مراجعه به آن حتی اقامت خود را در آن داشته باشند. مسیر رسیدن به این آبگرم مشگین شهر هموار و قابل تردد بوده و برای ورود به آن دچار مشکل نخواهید شد. اگر به مشگین شهر سفر کردید بهتر است استفاده از این مجموعه را از دست ندهید چرا که بسیار محل مفرح و خوبی می باشد. شما می توانید بعد از مراجعه به این دهکده برای رفتن به شیروان دره نیز اقدام نمایید.

آدرس چشمه آب گرم قوتورسویی: اردبیل، 45 کیلومتری مشگین شهر

چشمه آب گرم قوتورسوییکهنه قلعه مشگین شهر

یکی از قلعه های باستانی که در نزدیکی مشگین شهر اردبیل واقع شده با نام کهنه قلعه معرفی می شود که در سال 1345 در لیست آثار ملی ثبت شده است. ارتفاع این قلعه به 5 متر می رسد که در نزدیکی آن یک سنگ نوشته مهم قرار گرفته است. در این سنگ نوشته با خط پهلوی اشاره به شخصی با نام هرمزد دارد که در ساخت آن شرکت داشته و عنوان داشته که به مدت شش سال برای ساخت این قلعه کمک کرده است.

برخی از اشیای یافت شده از درون کهنه قلعه نشان می دهد که قدمت این بنای تاریخی به دوره ساسانیان نیز می رسد. گفته می شود یک کتیبه مربوط دوران ساسانیان نیز در این قلعه وجود دارد داشته که در حال حاضر تنها یک ترجمه از ده چهل خورشیدی از آن باقی مانده است. اگر به مشگین شهر سفر کردید بهتر است مراجعه به کهنه قلعه را از دست ندهید. کهنه قلعه از بهترین آثار تاریخی اردبیل بوده و در بین باستان شناسان به شهرت رسیده است.

آدرس کهنه قلعه: اردبیل، مشگین شهر، ورودی شهر، روی تپه

بقعه شیخ حیدر

از دیگر جاهای دیدنی مشگین شهر که به عنوان یکی از تاریخی ترین بنا های شهر به حساب می آید، بقعه شیخ حیدر می باشد. این مقبره درواقع شبیه به یک برج بوده که در قلب شهر واقع شده است. در طی زمان محل قرار گیری این بقعه کاربری دیگری به عنوان قبرستان داشته ولی هم اکنون اگر به آن مراجعه کنید می توانید آرامگاه شیخ حیدر که پدر شاه اسماعیل اول بوده را ببینید. ارتفاع برج گفته شده 18.5 متر بوده و درباره قدمت آن نیز طبق اسناد بر جای مانده نظرات مختلفی ارائه می شود.

یکی از نظریه ها این است که این بنا در قرون 7 و 8 قمری ساخته شده و نسخه تکمیل شده آن در زمان صفویه است. بر طبقه کتیبه ای که در این بنا بر جای مانده و در سال های اخیر بازخوانی شده، قدمت سازه را به زمان سلسله مغول مربوط می داند. معماری به کار رفته در ساخت این بنا و هم چنین اطراف آن بسیار زیباست و بهتر است در سفر به این شهر تماشای آن را از دست ندهید. لازم به ذکر است بقعه شیخ حیدر در سال 1311 خورشیدی با شماره 184 در لیست آثار ملی ثبت گردید.

آدرس بقعه شیخ حیدر: اردبیل، مشگین شهر، میدان امام، خیابان باهنر شمالی

بقعه شیخ حیدرپارک جنگلی مشگین شهر

یکی از بهترین مناطقی که در این شهر می توانید برای گذراندن اوقا خود به آن مراجعه نمایید، پارک جنگلی مشگین شهر می باشد. این پارک جنگلی به دلیل دارا بودن یک سری امکانات توانسته عده زیادی از مسافران و هم چنین مردم ساکن در این شهر را به سمت خود جذب نماید. وسعت پارک جنگلی مشگین شهر 300 هکتار می باشد و در بخش غربی رودخانه خیاوچایی واقع شده است.

در این پارک می توانید از شهربازی، زمین اسکیت، آبشار مصنوعی، پل معلق مشگین شهر و… استفاده نمایید و لحظات خوبی را داشته باشید. طبیعت پارک بسیار زیباست و مناسب برای یک پیک نیک به یاد ماندنی است. اگر به این شهر سفر کردید بهتر است استفاده از پارک زیبا را نیز از دست ندهید. در فصل تابستان که دمای هوا در مشگین شهر اردبیل از باقی شهر های ایران پایین تر می باشد فرصت خوبیست تا شما بتوانید برای مراجعه به این پارک اقدام نمایید.

مسیر دسترسی پارک جنگلی مشگین شهر

برای رسیدن به این پارک جنگلی می توانید ابتدا خود را به قره درویش برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. کمی بعد به سمت راست پیچیده و مسیرتان را تا رسیدن به مقصد ادامه دهید. پارک جنگلی مشگین شهر در کنار باغات روستای قره درویش قرار گرفته و شما حتی از جاده پارک جنگلی برای رسیدن به آن نیز استفاده کنید.

آدرس پارک جنگلی مشگین شهر: اردبیل، مشگین شهر، خیابان علامه جعفری

منطقه گردشگری کپز

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مشگین شهر که در فاصله 20 کیلومتری مشگین شهر واقع شده است. این منطقه دارای صخره های بسیار بزرگی است که به صورت منحصر به فرد و یک نواخت قرار گرفته اند. در اطراف این صخره ها درختانی وجود دارند که اکثرا درختان میوه هستند و از بین آن ها می توان به تمشک و زالزالک اشاره نمود. علاوه بر پوشش گیاهی این منطقه می توان به حیواناتی که در آن زندگی می کنند نظیر روباه، خرش قهوه ای، گرگ، پرنده های متعدد و… اشاره نمود. در فصول بهار و تابستان آب و هوای حاکم بر منطقه گردشگری کپز مناسب بوده و شما می توانی با مراجعه به این ناحیه در زمان گفته شده به بهترین شکل از زمان خود استفاده کنید.

آدرس منطقه گردشگری کپز: اردبیل، جاده اردبیل-مشگین شهر، جاده روستای سواره، جاده کپز

منطقه گردشگری کپزغار های بینه لر

از دیگر دیدنی های مشگین شهر که در اطراف اینشهر واقع شده است و شما می توانید برای تماشای آن ها اقدام کنید، غار های بینه لر می باشند. این غار ها قدمتی بالا دارند و تخمین زده اند که به دوران هخامنشیان و حتی زمان ماد ها برمی گردد. غاره های بینه لر به عنوان مهم ترین آثار باستانی در کشور به حصاب می آید که افراد با سفر به اردبیل می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. این غار ها دارای 270 دهنه غار در چند طبقه هستند که در انتهای روستای بینه لر قرار دارند. این غار ها به دست انسان کنده شده اند تا مکانی برای پناه گرفتن باشد و به عنوان یک سرپناه و برای زندگی نیز به کار رود.

روستایی که ین غار ها در آن واقع شده اند متروکه بوده و بهتر است تنهایی برای بازدید این غار ها راهی نشوید و حتما کسی را به عنوان همراه با خود داشته باشید چرا که اگر راهتان را گم کنید تا به مشکلی برخورد کنید بتوانید از کمک همراهانتان استفاده نمایید. بهترین زمانی که برای سفر به این منطقه می توانید انتخاب نمایید، نیمه اول سال بوده و بهتر است در هوای سرد برای این منظور اقدام نکنید.

آدرس غار های بینه لر: اردبیل، شهرستان مشگین شهر، 6 کیلومتری لاهورد به آبگرم شابی، روستای بینه لر، کنار دره رود قره سو