جاهای دیدنی ماسوله

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

1 شهریور

ماسوله

ماسوله از زیباترین شهرهای قدیمی و کهن خطه شمال ایران است که با خانه های پلکانی و طبیعت زیبا و سرسبز در استان گیلان قرار دارد. هر زمان که نام ماسوله به گوشمان می خورد، روستایی سرسبز با […]

13 تیر

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله مملو از درختان بلند قامت و سرسبز بوده که مساحت 2 هزار هکتار از اراضی این شهر زیبا را به خود اختصاص داده است. شهر گردشگری ماسوله به دلیل داشتن جاذبه های دیدنی و گردشگری […]

12 تیر

قله شاه معلم

قله شاه معلم از قله های مرتفع استان گیلان است که در بخش جنوب غربی استان گیلان و در نزدیکی دو شهر ماسال و ماسوله قرار دارد. این قله با نام کوه ماسوله داغ نیز شناخته می شود […]

29 خرداد

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز به عنوان یکی از زیباترین طبیعت هایی است که در شهر زیبای ماسوله قرار دارد و گردشگران زیادی در سفر به ماسوله به سراغ این ییلاق تماشایی می روند. ییلاق ها طبیعت هایی هستند که در […]

24 خرداد

آبشار کوشم ماسوله

ماسوله را می توان به عنوان یکی از زیبا ترین مناطق استان گیلان به شمار آورد که به دلیل نوع معماری خود و هم چنین جاذبه های زیادی که در اطرافش قرار دارند، سبب شده تا توریست ها […]

آبشار خرم بو ماسوله

از مناطق تاریخی و گردشگری زیبایی که در گیلان قرار دارد و همه ساله عده زیادی از افراد را به خود جذب می کند، شهر زیبای ماسوله می باشد. این منطقه تماشایی با خانه های پلکانی و طبیعت […]

23 خرداد

آبشار تریشوم ماسوله

ماسوله یکی از بهترین مناطق گردشگری در استان گیلان می باشد که با سفر به آن تجربه ای ناب برایتان خواهد بود جنگل ها و آبشار های موجود در این منطقه زیبا بر تماشایی بودن بیشتر ماسوله افزوده […]

21 اسفند

بهترین رستوران های ماسوله

استان گیلان یکی از زیبا ترین استان های کشور بوده که به دلیل نقاط گردشگری و جذابی که دارد توانسته توریست های زیادی را به خود جذب نماید. یکی از مناطق دیدنی گیلان که با فومن تنها 35 […]

محتوا پنهان

ماسوله یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمالی در استان گیلان است که به واسطه جاذبه های و گردشگری که در طبیعت آن وجود دارد، باعث شده ماسوله همیشه یکی از مقاصد گردشگری گردشگران به شمار می رود. هنگامی که نام ماسوله به گوشمان می خورد، طبیعتی سرسبز با خانه های پلکانی در ذهنمان تداعی می شود که گل های شمعدانی داخل بالکن ها و لب پنجره ها، زیبایی خانه ها را دو چندان کرده اند. ماسوله شهری سرسبز و خوش آب و هواست که هر فردی بایستی برای یک بارهم که شده به آن سفر کند و از طبیعت آن لذت ببرد. در ادامه این مطلب قصد داریم با تمام جاهای دیدنی ماسوله آشنا شویم تا اگر قصد سفر به یکی از شهرهای شمالی را دارید، کوله بار سفرتان را ببندید و به سمت این شهر راهی شوید و گشت و گذاری در دیدنی های ماسوله داشته باشید. با لوکس ویلا همراه باشید.

ییلاق کوربار

در شهرهای شمالی به خصوص استان گیلان ییلاق ها از طرفداران بیشتری برخوردارند. ییلاق ها یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل های نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان می باشند. یکی از ییلاق های زیبایی که در ماسوله وجود دارد، ییلاق کوربار می باشد که با نام کوره بار نیز شناخته می شود. مسیری که برای رسیدن به این ییلاق طی می کنید، یکی از زیباترین مسیرهای شهر ماسوله به شمار می رود. ییلاق کوره بار که از دیدنی ترین مکان های ماسوله می باشد، دارای طبیعتی بسیار بکر و تماشایی می باشد که می توانید از قدم زدن، پیاده روی و طبیعت گردی در آن لذت ببرید. این ییلاق دارای مسیری کمی دشوار بوده و پیش از آن که به آن برسید بایستی خود را برای مسیری سخت آماده کنید. اما هنگامی که به ییلاق زیبای کوره بار برسید با دیدن طبیعت بکر آن، تمام خستگی های مسیر را فراموش خواهید کرد. اگر در میان مناطق دیدنی ماسوله به دنبال جای مناسبی برای پیاده روی هستید تا بتوانید از آب و هوای دل انگیز طبیعت آن بهره مندش شوید، ییلاق کوربار بهترین مقصد گردشگری برای شما به شمار می رود.

مسیر دسترسی به ییلاق کوربار

اگر در میان جاذبه های دیدنی ماسوله ییلاق کوربار را انتخاب کرده اید، لذا برای دسترسی به این ییلاق زیبا و خوش آب و هوا بایستی ابتدا وارد مسیر جاده فومن – ماسوله شده و بعد از پشت سر گذاشتن این مسیر وارد شهرک ماسوله خواهید شد. در این مسیر نیز باید مناطقی همچون ویزه خونی، خجه خونی، میلرزان، سه بار و تاریکش را پشت سر بگذارید.

جاهای دیدنی ماسوله

قله شاه معلم

قله شاه معلم با ارتفاع 3 هزار و 50 متر به عنوان دومین قله مرتفع استان گیلان شناخته می شود که در بخش شمال غربی ماسوله جای گرفته است. کوهنوردان برای این قله به علت داشتن مسیر صعود دشوار و بسیار زیبا جایگاه و اهمیت ویژه ای قائل هستند. جالب است بدانید قله شاه معلم که از جاذبه های گردشگری ماسوله به شمار می رود، با نام ماسوله داغی نیز شناخته می شود. در گویش آذری داغی به معنای کوه بوده و ماسوله داغی یا همان شاه معلم به معنای کوه ماسوله می باشد. شاید برای شما هم پیش بیاید چرا این کوه را با نام شاه معلم می شناسند؟ بر اساس گفته های اهالی منطقه، در زمان های گذشته شخصی عابد و پرهیزگار به نام شاه معلم برای عبادت به این قله پناه آورده بود. بر اساس وصیت او، بعد از آن که از دنیا رفت او را در ارتفاعات همین قله به خاک سپردند و آرامگاه ابدی او شد. اگر بخواهید از شهر ماسوله به سراغ این قله بروید، تنها 10 کیلومتر مسافت را باید طی کنید. اگر جزء کوهنوردانی هستید که تنها می خواهید از مسیر کوهنوردی لذت ببرید و به دنبال قله ای هستید که دارای مسیر صعود بسیار زیبا باشد، قله شاه معلم گزینه مناسبی است که می توانید در میان مناطق دیدنی ماسوله به سراغ آن بروید.

آبشارهای ماسوله

شهر زیبای ماسوله شهری کوهستانی بوده که در بسیاری از مناطق کوهستانی آن آبشارهای کوتاه و بلند، رودخانه ها و چشمه های مختلف وجود دارند که جزء جاهای دیدنی ماسوله به شمار می روند و در ادامه این بخش با آن ها آشنا خواهیم شد.

آبشار کوشم

مرتفع ترین آبشاری که در شهر ماسوله قرار دارد و ارتفاع آن به 30 متر می رسد، آبشار کوشم نام دارد و در یکی از مناطق مرتفع این شهر واقع شده است. این آبشار یکی از جاهای دیدنی ماسوله می باشد که حتی مسیر دسترسی به آن نیز بسیار تماشایی بوده و در تمام طول سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی می شوند. هنگامی که در مسیر رسیدن به آبشار کوشم هستید، رطوبت هوا را احساس خواهید کرد. آبشارهای متعددی در شهر ماسوله وجود دارند که یکی از آبشارهای زیبای این شهر، آبشار کوشم می باشد. برای رسیدن به آبشار مسیری را باید به صورت پیاده طی کنید که حدود 1 ساعت زمان نیاز دارید. در طول این مسیر از آبشارهای کوچکی عبور خواهید کرد. همچنین دیواره ای سنگی را خواهید دید که آبشار کوشم که از دیدنی های ماسوله است از روی آن به پایین می ریزد.

آدرس آبشار کوشم: استان گیلان، شهر ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله

آبشار تریشوم

یکی از جاذبه های گردشگری ماسوله آبشار تریشوم است که با نام تروشوم نیز شناخته می شود. این آبشار جزء آبشارهای پرآب و خروشان ماسوله به شمار می رود. هنگامی که به تماشای آن می روید، به قدری زیباست که شما را محو خود خواهد کرد. آبشار توریشوم از دامنه های قله تریشوم جاری شده و ارتفاع قله به 2 هزار و 850 متر می رسد. این قله جزء ارتفاعات ماسوله محسوب می شود و هنگامی که برای بازدید از این آبشار راهی شده اید، در طول مسیر چشمه های زیبای متعددی وجود دارند که مسیر را برایتان بسیار جذاب خواهند کرد. منبع سرچشمه این آبشار، قله تریشوم بوده و تقریبا در تمام طول سال آب آبشار خنک و سرد می باشد و در تابستان ها به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در میان مناطق دیدنی ماسوله به شمار می رود. حوضچه های اطراف آبشار تروشوم وجود دارند که در فصل های بهار به علت آب شدن برف روی کوه ها، سطح آب آن ها بالا می آید.

مسیر دسترسی به آبشار تریشوم

اگر در میان جاذبه های دیدنی ماسوله آبشار تریشوم را انتخاب کردید باید برای رسیدن به آن می توانید از جاده فومن – ماسوله اقدام نمایید. این جاده 1 کیلومتر با شهر ماسوله فاصله دارد که نزدیک به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد.

آبشار خرم بو

یکی از زیباترین آبشارهای شهر ماسوله که دارای چشم اندازی شبیه به بهشت می باشد، آبشار خرم بو نام دارد. این آبشار به عنوان یکی از بکرترین و جذاب ترین مکان های دیدنی ماسوله به شمار می رود که تا به امروز نسبت به دیگر جاهای دیدنی ماسوله کمتر شناخته شده است. مسیری که برای دسترسی به آبشار خرم بو طی کنید، کمی دشوار بوده و نیاز به کوهنوردی دارد. در زبان تالشی این آبشار را با نام خَربو تلفظ می کنند. ارتفاع این آبشار به 20 متر می رسد و از آنجایی که مسیر جاده ای برای آن تعبیه نشده از اصلی ترین دلایل بکر ماندن آن منطقه به شمار می رود. لذا اگر به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقه زیادی دارید، می توانید در سفر به ماسوله و گشت و گذار در میان دیدنی های ماسوله این آبشار را انتخاب کنید و به سراغ آن بروید.

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه آبشاری با ارتفاع 6 متر می باشد که در میان جنگل های سرسبز که آن ها نیز از جاذبه های گردشگری ماسوله می باشند جای گرفته است. هنگامی که در مسیر جاده فومن – ماسوله هستید، در کنار جاده فومن قرار دارد. در قسمت پایین این آبشار، چندین حوضچه کوچک وجود دارند. در اطراف این آبشار، امکانات تفریحی و رفاهی همچون قهوه خانه، رستوران و استراحتگاه وجود دارد که همین باعث شده افراد زیادی برای گردش در میان مناطق دیدنی ماسوله آن را انتخاب می کنند و به سراغ آن می روند.

جاهای دیدنی ماسوله

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

یکی از مکان های دیدنی ماسوله که طراوت بسیار زیادی را برای این طبیعت بکر پدید آورده است، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان می باشد. این رودخانه یکی از رودخانه های تقریبا پر آبی است که از ارتفاعات کوهستان جاری می شود. مسیر رودخانه از مرکز شهر ماسوله بوده و پس از گذر از مرکز شهر، مسیرش را به سمت کنار جاده ماسوله تغییر می دهد. این رودخانه هنگامی که وارد منطقه سرایان می شود، نام خود را به دو رود لیکوند و زیگل تغییر می دهد. همچنین با وارد شدن به منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می شود.

شالیزارهای منطقه نیز توسط آب رودخانه ماسوله رودخان آبیاری می شوند. دیوار مرتفعی در ماسوله و در کنار رودخانه وجود دارد که باعث می شود سیلاب وارد شهر نشود. بر روی رودخانه ماسوله و در بخش غربی ماسوله، آبشاری خروشان و زیبا وجود دارد که ارتفاع آن بالغ بر 20 متر می باشد و آن نیز جزء جاهای دیدنی ماسوله به شمار می رود که گردشگران می توانند از آن هم دیدن کنند.

ییلاق للندیز

در میان دیدنی های ماسوله ییلاقی وجود دارد که نسبت به دیگر ییلاق های این شهر در میان گردشگران کمتر شناخته شده و همین باعث بکر ماندن طبیعت آن شده است. این منطقه زیبا با نام ییلاق للندیز شناخته می شود و لازم به ذکر است که مسیر دسترسی به آن فاقد جاده ماشین رو می باشد. از آنجایی که ییلاق للندیز جزء مناطق کمتر شناخته شده می باشد، هیچ گونه امکانات تفریحی و رفاهی برای آن در نظر گرفته نشده است. بسیاری از چوپانان مناطق اطراف، گله دام های خود را برای چرا به این منطقه می آورند. یکی از دیدنی های ییلاق للندیز، یک چشمه آب می باشد که در طبیعت آن قرار دارد. اگر در میان دیدنی های ماسوله به دنبال طبیعتی هستید که بتوانید در آرامش آن غرق شوید و از شلوغی ها و هیاهوی شهری دور شوید، به سراغ این ییلاق دیدنی و آرامش بخش بروید. بهتر است برای دسترسی به این ییلاق از راهنماهای محلی کمک بگیرید. برای رسیدن به آن نیز حدود 2 ساعت پیاده روی نیاز است.

جاهای دیدنی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

اگر به شهر زیبای ماسوله سفر کرده اید و در میان جاذبه های دیدنی ماسوله به دنبال طبیعتی هستید که بتوانید به همراه خانواده و یا دوستان خود به سراغ آن بروید، پارک جنگلی ماسوله گزینه ای بسیار مناسب برای شما می تواند به شمار رود. این پارک جنگلی جزء مناطق بکر و دست نخورده شهر ماسوله می باشد که در مساحتی حدود 2 هزار و 400 هکتار از کوهستان و میانبدها پدید آمده است. پارک جنگلی ماسوله در ارتفاع حدود 800 تا 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته و پوشش گیاهی آن شامل درختان راش، توسکا، فندوق، ممرز، درخت آزاد، انواع گیاهان دارویی و… می شود. هنگامی که در میان درختان بلند قامت و سر به فلک کشیده این پارک جنگلی در حال قدم زدن هستید، طراوت و شادابی را با تمام وجود احساس خواهید کرد. خوشبختانه امکانات رفاهی مناسبی نظیر آلاچیق، دکه های خوراکی و رستوران در این پارک جنگلی وجود دارند که بر محبوبیت آن افزوده است و گردشگران زیادی برای گشت و گذار و گذراندن اوقات فراغت، در میان مکان های دیدنی ماسوله آن را انتخاب می کنند و به سراغ آن می روند.

ییلاق آندره

یکی از جاهای دیدنی ماسوله که در فاصله 5 کیلومتری از این روستا قرار دارد ییلاق آندره می باشد و گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. ییلاق آندره یکی از بخش های سردار جنگل فومن محسوب می شود و در مرز میان گیلان و زنجان، در جاده ماسوله – خلخال واقع شده است. این ییلاق زیبا و تماشایی، جاذبه های بکر و دیدنی را در خود جای داده و همین موضوع باعث شده گردشگران زیادی آن را از میان دیدنی های ماسوله انتخاب کنند و به سراغ آن بروند و از طبیعت آن بهره مند شوند.

جاهای دیدنی ماسوله

چشمه آب معدنی علی زاخونی

یکی از جاذبه های طبیعی شهر زیبای ماسوله، چشمه آب معدنی علی زاخونی است که با نام چشمه زمزمه هم شناخته می شود و از زیباترین جاذبه های گردشگری ماسوله محسوب می شود. از آنجایی که در این چشمه مقدار زیادی بیکربنات وجود داشته و به معدن آن نزدیک است، دارای رنگ نارنجی می باشد و همین موضوع باعث طعم آن تلخ و بدمزه باشد. اما بر اساس گفته هایی از اهالی ماسوله، نوشیدن آب این چشمه برای درمان بسیاری از بیماری ها، نظیر بیماری های گوارشی بسیار مفید می باشد. بر همین اساس اهالی منطقه مقداری شکر را با آب چشمه مخلوط کرده و میل می کنند. چرا که معتقدند جهت درمان و بهبود بیماری های گوارشی و ریوی مفید می باشد. در حال حاضر لوله ای به قطر 8 سانتی متر برای این چشمه تعبیه کرده اند و آب چشمه توسط آن از حوضچه تخلیه می شود. این چشمه در کنار رودخانه ماسوله رودخان یا رود خلشتریا قرار دارد و جزء مناطق دیدنی ماسوله به شمار می رود.

خانه های پلکانی

همانطور که می دانیم، ماسوله شهری بلکانی بوده و دارای بافتی سنتی و تاریخی می باشد. خانه های پلکانی بدنی صورت هستند که سقف یک خانه به عنوان حیاط خانه دیگر استفاده می شود. این خانه دارای قدمت طولانی هستند به صورتی که قدمت برخی از آن ها به بیش از 90 سال می رسد. خانه های پلکانی به عنوان جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های دیدنی ماسوله به شمار می روند و هر گردشگری که به این شهر سفر می کند، این خانه ها دارای بیشترین جذابیت برای آن ها می باشند. یکی از جالب توجه ترین ویژگی خانه های پلکانی ماسوله این است که برای نمای بیرونی آن ها از رنگ زرد یا رسی استفاده شده تا اگر هوای شهر مه آلود بود، مردم بتوانند به راحتی خانه ها را پیدا کنند. از همین رو اهالی شهر جهت حفظ ظاهر خانه هایشان، هر سال گل رزد برای نمای خانه و گل کبود رنگ برای سقف خانه ها استفاده می کنند. همچنین این گل ها را از کناره رودخانه ماسوله رودخان تهیه می کنند. برای زیبایی هر چه بیشتر خانه ها از گلدان های زیبای شمعدانی استفاده می کنند و نمای خانه بسیار تماشایی می شوند. همچنین خانه های پلکانی در میان مکان های دیدنی ماسوله بهترین سوژه ها برای عکاسی به شمار می روند.

جاهای دیدنی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله

در سال 1381 هجری شمسی شخصی به نام فرهاد شرفی ماسوله ای موزه ای زیبا و ماندگار را در بخش ورودی شهر ماسوله تاسیس کرد و آن را به نام موزه مردم شناسی ماسوله نام گذاری کرد. این موزه به عنوان تنها موزه شخصی کشور شناخته می شود و از جاهای دیدنی ماسوله به شمار می رود و از سه بخش مجزا تشکیل شده است که شامل مجموعه از اشیاء فرهنگی اهالی روستای ماسوله می شود.

  • بخش اول موزه مردم شناسی ماسوله: در اولین بخش از این موزه اشیائی نظیر اسناد تاریخی، ابزار و وسایل مربوط به یک قرن آخر شهر ماسوله و برخی مناطق اطراف وجود دارند.
  • بخش دوم موزه مردم شناسی ماسوله: دومین بخش از موزه مردم شناسی شامل ابزار و وسایل مربوط به 2 قرن اخیر شهر ماسوله و مناطق اطراف می شود.
  • بخش سوم موزه مردم شناسی ماسوله: در سومین بخش از موزه مردم شناسی اشیائی وجود دارند که قدمت آن ها بالغ بر 4 قرن اخیر ماسوله می باشند.

از جمله وسایل و اشیائی که در این موزه وجود دارند می توان به مواردی همچون کتیبه ها، کوزه ها، گهواره، پول های قدیمی، جام ها و ظروف، انواع داس ها، ابزارآلات کشاورزی، کفش های سنتی و… اشاره نمود. هنگام بازدید از این موزه می توانید به خوبی با فرهنگ اهالی استان گیلان و روستای زیبای ماسوله آشنا شوید. اما متاسفانه به دلایلی این موزه به حالت تعطیل درآمده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

موزه حیات وحش

اگر به دنیای حیوانات و آشنایی با آن ها علاقه مند هستید، می توانید در میان دیدنی های ماسوله به سراغ موزه حیات وحش بروید. این موزه مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی شده را در خود جای داده که این جانوران متعلق به جنگل ها، تالاب ها و کوهستان های مناطق اطراف می باشند و بازدیدکنندگان می توانند با مراجعه به موزه حیات وحش ماسوله از آن ها دیدن کنند. این موزه در منزل شخصی آقای شاهپور اخوان قرار گرفته که یکی از خانه های پلکانی این شهر تاریخی می باشد. حیواناتی که در موزه حیات وحش ماسوله قرار دارند شامل 80 گونه حیوان می باشند که آقای شاهپور اخوان آن ها را جمع آوری و تاکسیدرمی کرده است. این حیوانات شامل کبک، گراز، راسو، سنقر تالابی، سمور آبی، عقاب، گورکن، غازهای وحشی، گربه وحشی، قرقاول و… می شوند. یکی از دیدنی ترین حیواناتی که در این موزه قرار دارد و آن را یکی از با ارزش ترین حیوانات تاکسیدرمی شده به حساب می آورند، یک خرس قهوه ای بزرگ است که وزن آن به 800 کیلوگرم می رسد.

جاهای دیدنی ماسوله

موزه میراث فرهنگی

یکی دیگر از موزه های ماسوله که جزء جاذبه های گردشگری ماسوله به شمار می رود، موزه میراث فرهنگی می باشد که از دوران پهلوی در این شهر تاریخی به یادگار مانده است. موزه میراث فرهنگی ماسوله موزه ای کوچک در محله کشه سر می باشد و با نام خانه درزی نیز شناخته می شود. بنای این خانه تاریخی از مصالحی همچون گل، خشت و چوب ساخته شده است. اشیائی که در این موزه وجود دارند شامل ابزار حرفه های سنتی و اسناد مدارکی هستند که به نهضت جنگل مربوط می باشند و قدمت آن ها به دوران قاجار باز می گردد. بنای این موزه تاریخی به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه مجاور بقعه عون بن علی

در مقابل بقعه عون بن علی موزه ای قدیمی وجود دارد که از مناطق دیدنی ماسوله بوده و با مراجعه به آن می توانید آثاری قدیمی همچون ضریح قدیمی امامزاده، سنگ قبرهای قدیمی و آثار تاریخی مربوط به دوران تیموری و صفوی وجود دارند دیدن کنید.

بقعه عون بن علی

در هر شهر و روستا اماکن مذهبی مختلفی همچون امامزاده ها وجود دارند که از جاذبه های گردشگری شهرها به شمار می روند. یکی از جاذبه های دیدنی ماسوله که گردشگران زیادی را برای زیارت به سوی خود دعوت می کند، آستان مقدس عون بن محمد حنیفه بن علی (ع) می باشد که بقعه آن به عنوان یکی از بناهای تاریخی این شهر به شمار می رود. به گونه ای که قدمت آن به قرن 2 یا 3 هجری قمری می رسد. بر اساس شجره نامه هایی که در این زیارتگاه وجود دارند، نشان می دهند که عون بن علی، فرزند محمد حنیفه، یکی از نوادگان حضرت علی (ع) می باشد. بنای این امامزاده از معماری زیبا و چشمگیری بهره می برد که توانسته آن را به یکی از مکان های دیدنی ماسوله در مرکز این شهر تبدیل سازد. بنای امامزاده عون بن علی به صورت هشت ضلعی بوده و اهالی ماسوله برای برگزاری مراسم های مذهبی به آن مراجعه می کنند. این بنا در طول عمر خود چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و بر اساس کتیبه موجود در امامزاده، یکی از مرمت ها مربوط به دوران فتحعلی شاه قاجار می باشد. در ابتدا ضریح متبرکه این امامزاده چوبی بود و در سال های اخیر یک ضریح فلزی جایگزین آن شد.

جاهای دیدنی ماسوله

امامزاده هاشم (ع)

یکی دیگر از مکان های متبرکه ماسوله، امامزاده هشم (ع) می باشد. هنگامی که برای رسیدن به آبشار خرم بو که یکی از جاهای دیدنی ماسوله به شمار می رود در حال حرکت هستید، بعد از آن که از چشمه ماسوله عبور کردید، بنایی با دیوارهای کاه گلی را خواهید دید که بنای امامزاده هاشم (ع) می باشد. همچنین اطراف این بنای بی آلایش و ساده، قبرستانی وجود دارد که به دلیل داشتن درختان بلند قامت و سرسبز می توانید در زیر سایه سار آن ها به استراحت بپردازید. معماری بنای امامزاده هاشم بدین صورت است که بنایی چهار ضلعی و دو طبقه، دیوارهای آن کاه گلی، درب های چوبی و قدیمی، پنجره های ارسی به همراه شیشه های رنگارنگ بوده و همین سادگی و زیبایی باعث شده گردشگران زیادی این امامزاده را به عنوان یکی از دیدنی های ماسوله انتخاب کنند و به سراغ آن بروند. جالب است بدانید این امامزاده به امام خاصی نسبت ندارد.

بازار ماسوله

بازارهای سنتی شهرهای شمالی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آن ها به شمار می روند. ماسوله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی ماسوله، بازار آن می باشد. بازار ماسوله از 4 بخش مجزا از هم تشکیل شده که سطح پایین یک طبقه ای آن متعلق به مغازه ها و سطح بالای آن دو طبقه ای می باشد. این بازار کوهستانی بوده و کافه و رستوران هایی را در خود جای داده که گردشگران زیادی برای صرف وعده غذایی یا میان وعده به سراغ آن ها می روند. در این بازار انواع محصولات نظیر ترشی های لذیذ و رنگی، انواع مرباها، لواشک های ترش و خوشمزه خانگی، کیف های گلیمی، انواع عروسک های رنگارنگ کاموایی، ظروف مسی، آینه های زیبای کار شده، صنایع دستی و… وجود دارند که می توانید از آن ها به عنوان سوغاتی شهر ماسوله تهیه کنید.

بهترین رستوران های ماسوله

همه ما می دانیم شهرهای شمالی خوشمزه ترین و لذیذترین غذاهای محلی را دارند و یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به شهر ماسوله و گشت و گذار در میان جاذبه های گردشگری ماسوله خوردن غذاهای محلی آن هاست. انواع رستوران های محلی در این شهر وجود دارند که غذاهای دلچسب محلی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. در این بخش از مطلب قصد داریم با برخی از بهترین رستوران های ماسوله آشنا شویم تا اگر به این شهر سفر کردید و مابین گردش و تفریح در میان مناطق دیدنی ماسوله قصد داشتید به سراغ یکی از آن ها بروید، گزینه مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنید.

رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله

یکی از معروف ترین و بهترین رستوران های ماسوله، رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله می باشد که غذاهای ایرانی و محلی گیلان را به دست مشتریان می دهد. این رستوران دارای فضای باز بوده و چشم انداز فوق العاده زیبایی به مناطق اطراف دارد. کیفیت رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله به گونه ای است که بر اساس گفته های مشتریان این رستوران، ارزش یک بار رفتن را دارد. رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله دارای منوی ناهار و شام بوده و پیشنهاد می شود غذاهای محلی آن را امتحان امتحان کنید. لازم به ذکر است کیفیت غذاهای رستوران عالی نبوده و کیفیت و قیمت غذاها با یکدیگر تناسب دارند.

ساعت کاری رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله: همه روزهای هفته از ساعت 11:30 ظهر تا 23 شب

شماره تماس رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله: 09111300070

کافه رستوران باغ سنگی

کافه رستوران باغ سنگی به عنوان یکی از بهترین رستوران های شهر ماسوله شناخته می شود و از آنجایی که در کنار هتل ماسوله واقع شده است، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این رستوران دارای فضای باز بوده و تخت هایی برای مشتریان قرار داده شده که برای صرف غذایی دلچسب می توانند به سراغ آن ها بروند. از آنجایی که این رستوران منوی کافه نیز دارد، می توانید برای وعده صبحانه هم به آن مراجعه کنید.

مسیر دسترسی به کافه رستوران باغ سنگی

کافه رستوران باغ سنگی که از جاهای دیدنی ماسوله به شمار می رود و در میان بهترین رستوران های ماسوله قرار دارد، در مسیر جاده ماسوله – ماجلان واقع شده است. براس دسترسی به این رستوران می بایست داخل این جاده به مسیر خود به سمت جنوب غربی ادامه دهید تا به این رستوران برسید.

ساعت کاری کافه رستوران باغ سنگی ماسوله: همه روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 23:45 شب

جاهای دیدنی ماسوله

رستوران بامداد

رستوران بامداد یکی از رستوران های شهر ماسوله است و مهمترین موضوعی که باعث شده جزء بهترین رستوران های ماسوله به شمار رود، دکوراسیون و معماری آن می باشد. علاوه بر آن نیز غذاهای خوشمزه و با کیفیتی را به دست مشتریان می دهد. هنگامی که در حال غذا خوردن در این رستوران هستید، چشم انداز بسیار زیبا و فوق العاده ای از طبیعت اطراف را مشاهده می کنید. اگر در میان گشت و گذار در دیدنی های ماسوله قصد داشتید برای صرف یک وعده غذایی به سراغ یکی از بهترین رستوران های ماسوله بروید و رستوران بامداد را انتخاب کردید، می بایست وارد جاده ماسوله – ماجلان شده و مسیر خود را به سمت جنوب ادامه دهید و به سمت خولار حرکت کنید.

شماره تماس رستوران بامداد ماسوله: 09114323639

رستوران آرام ماسوله

یکی از بهترین رستوران های ماسوله، رستوران آرام می باشد که علاوه بر داشتن غذاهای لذیذ، با کیفیت و خوش طعم ایرانی و محلی از دکوراسیون تمیز و زیبایی بهره مند است. اگر در میان گشت و گذار و تفریح در میان جاذبه های گردشگری ماسوله به دنبال رستورانی هستید تا بتوانید وعده ای غذایی خوشمزه را در آن میل کنید، رستوران آرام ماسوله می تواند گزینه ای مناسب به شمار رود. پیشنهاد می شود غذاهای دریایی همچون چلو ماهی این رستوران را امتحان کنید. این رستوران در کنار هتل آرام قرار داشته و می توانید برای پارک خودروی خود از پارکینگ هتل استفاده کنید.

آدرس رستوران آرام ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، کیلومتر 10 جاده فومن – ماسوله، شهر ماکلوان، جنب هتل آرام

شماره تماس رستوران آرام ماسوله: 34753177-013

سوغات ماسوله

هر شهری از کشور عزیزمان، محصولات خوراکی و یا دستی برای ارائه به گردشگران دارد. بازار سنتی زیبایی که در این شهر وجود دارد، انواع محصولات خوراکی خوشمزه و لذیذ و صنایع دستی مختلفی را برای فروش عرضه می کند. شما می توانید با مراجعه به بازار ماسوله و گشت و گذار در آن از انواع محصولات آن که شامل صنایع دستی، صنایع چوبی، صنایع فلزی، عروسک های کاموایی رنگارنگ، چموش، انواع گلیم، محصولات حصیری، پشمی، نخی و… به عنوان سوغات ماسوله تهیه کنید. همچنین از خوراکی های این شهر که می توان به عنوان سوغات تهیه کرد می توان به گلپر، انواع آلوچه و لواشک ها، رب انار، زیتون پرورده و… اشاره کرد.

جاهای دیدنی ماسوله

ماسوله کجاست و مسیر دسترسی به آن

ماسوله یکی از شهرهای توابع استان گیلان به شمار می رود که در ضلع جنوب غربی آن واقع شده است. اگر بخواهید از تهران به سمت این شهر زیبا و گردشگری بروید تا بتوانید گشت و گذاری در میان دیدنی های ماسوله داشته باشید، بایستی وارد اتوبان تهران – کرج شده و از طریق آن وارد اتوبان قزوین رشت شوید. قبل از آن که به شهر رشت برسید، پلیس راه را پشت سر بگذارید. یک خروجی در مسیر شما قرار دارد که بایستی از آن خارج شوید. بعد از آن که شهر فومن را پشت سر گذاشتید، به ورودی شهر ماسوله می رسید. لازم به ذکر است برای ورود به ماسوله باید مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت نمایید. در ورودی شهر پارکینگی وجود دارد که باید خودروی خود را در آن پارک نمایید و به صورت پیاده وارد طبیعت زیبای ماسوله شوید.

آدرس ماسوله: استان گیلان، بخش جنوب غربی استان گیلان، 60 کیلومتری شهر رشت

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی ماسوله کدام اند؟

از بهترین جاهای دیدنی ماسوله می توان به آبشار تریشوم، خانه های پلکانی، ییلاق للندیز، آبشار لارچشمه، ییلاق آندره و غیره اشاره کرد.

بهترین جاهای دیدنی ماسوله در تابستان کدام اند؟

ییلاق للندیز، ییلاق آندره، آبشارهای ماسوله و غیره از بهترین دیدنی های ماسوله در تابستان ها می باشند.

بهترین زمان سفر به جاهای دیدنی ماسوله چه فصلی است؟

بهار و تابستان

مکان های زیارتی ماسوله کدام اند؟

امامزاده هاشم و بقعه عون بن علی

[html_block id=”71003″]