جاهای دیدنی سیاهکل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

11 فروردین

قلعه گرماور

شهرستان زیبا و سرسبز سیاهکل یکی از شهرستان های زیبا و خوش آب و هوا در بخش جنوب غربی استان گیلان می باشد که دارای جاذبه های بسیار زیبا و بکر و طبیعی و همچنین جاذبه های تاریخی […]

26 اسفند

قله درفک

یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمالی که در استان گیلان قرار دارد سیاهکل می باشد. شهر زیبای سیاهکل 3 منطقه را در خود جای داده است و از بخش شمال به شهرستان لاهیجان، از شرق به شهرستان […]

3 اسفند

قلعه کوتول شاه

گیلان به عنوان یکی از استان های گردشگر پذیر شمال دارای مناطق دیدنی متفاوتی است و همین امر باعث شده تا توریست های زیادی را به خود جذب نماید. از جمله شهر های توریستی این خطه سبز می […]

4 بهمن

حمام تاریخی دیلمان

جاذبه های تاریخی ایران از مواردی است که معمولا گردشگران و توریست های زیادی را به خود جذب می کند. حمام تاریخی دیلمان یکی از همین مکان هاست که به حمام میر بلوک نیز شهرت دارد و قدمت […]

محتوا نمایش

یکی از زیباترین و بکرترین شهرهای شمالی که در استان گیلان قرار دارد سیاهکل می باشد. شهر زیبای سیاهکل 3 منطقه را در خود جای داده است. جاهای دیدنی سیاهکل به قدری زیبا و بکر می باشند که اگر قصد سفر به یکی از شهرهای شمالی کشور را دارید، پیشنهاد می شود حتما سیاهکل را به عنوان مقصد گردشگری خود قرار دهید. سرسبز بودن و بکر بودن طبیعت سیاهکل به گونه ای است که شاید حتی در تصور ما هم نگنجد و تا وقتی که از نزدیک این طبیعت را لمس نکنیم باورمان نمی شود که چنین طبیعت زیبا و سرسبزی در کشور ما و یا حتی روی این کره خاکی وجود داشته باشد. سیاهکل آبشارهای پرآب، رودخانه های خروشان، جنگل های بکر و سرسبز و ابنیه ی تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است. دیدنی های سیاهکل می تواند دل هر بیننده ای را فریب دهد و گردشگران را مجذوب زیبایی های خود کند. شهر سیاهکل بیشترین گستره اش از کوه و کوهپایه تشکیل شده است. این شهر در ارتفاع 72 متری از سطح دریا قرار گرفته و از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار می باشد. به گونه ای در فصل های گرم سال گرم و شرجی و در روزهای سرد سال نیز سرد و خشک است. شهر زیبای سیاهکل از بخش شمال به شهرستان لاهیجان، از شرق به شهرستان رشت و از جنوب به شهرستان رودبار منتهی می شود. این شهر دارای مساحت 1060 کیلومتر مربع است. نام سیاهکل از دو واژه سی که به معنی کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی می باشد. روستاهای بسیار زیبا و تماشایی در این شهر وجود دارند که اگر به سیاهکل سفر کردید دیدن آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله می خواهیم با تمام جاذبه های گردشگری سیاهکل آشنا شویم، پس با لوکس ویلا همراه باشید.

تاریخچه سیاهکل

سیاهکل یکی از شهرهای استان گیلان به شمار می رود و در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل واقع شده است. اهالی سیاهکل نام این شهر را سیِ کل تلفظ می کنند که واژه سی به معنی صخره ی بزرگ و کوه با شیب تند می باشد و کل نیز آبادی و جایگاه معنی می دهد. که در کل سیاهکل به معنی آبادی کنار کوه می باشد. این شهر زیبا و خوش آب و هوا از طبیعت بکری برخوردار است. سیاهکل جزء نخستین شهرستان هایی است که شهرداری برای آن تشکیل شد. به گونه ای که در کتاب فرمانروایان دیلمان آمده است که در سال 1304 هجری شمسی شهرداری آن تاسیس گردید. اما برخی دیگر از اسناد نشان می دهند که تاسیس شهرداری سیاهکل به سال 1308 هجری شمسی مربوط می شود.

قدمت این شهرستان به کمتر از 150 سال بازمی گردد. سیاهکل دارای مساحتی بالغ بر هزار کیلومتر مربع می باشد و از شمال به شهرستان لاهیجان، از شرق به لنگرود، رودسر و املش، از غرب به شهرستان رشت و از جنوب به شهرستان رودبار منتهی می شود. به دلیل وسعت زیاد این شهرستان جاهای دیدنی سیاهکل متنوع و زیاد هستند که می خواهیم با آن ها آشنا شویم. از آنجایی که اهالی سیاهکل از فرهنگ غنی و بالایی برخوردارند پیش از دیگر شهرهای استان گیلان به ساختار شهری در آمد. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 از این شهر جمع آوری شد، جمعیت آن برابر با 46 هزار و 975 نفر می باشد. اهالی این شهر گیلک هستند و به زبان گیلکی صحبت می کنند.

جاهای دیدنی سیاهکل

آبشار لونک از جاهای دیدنی سیاهکل

در 22 کیلومتری جنوب سیاهکل آبشاری پرآب و خروشان به نام آبشار لونک وجود دارد که جزء دیدنی های سیاهکل به شمار می رود. این آبشار از دو بخش تشکیل شده که جمعا دارای 6 متر ارتفاع و 20 متر عرض می باشند. این آبشار در فصل های بهار و پاییز که بارندگی بیشتر از بقیه فصول سال می باشد، در پرآب ترین حالت خود قرار می گیرد و هردوی آن ها در کنار یکدیگر به هم متصل می شوند و آبشاری بسیار زیبا و خروشان را پدید می آورند. از آنجایی که گردشگران زیادی برای بازدید از آبشار لونک به این منطقه می رند، در اطراف آبشار امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی نظیر منقل های کباب، آب لوله کشی و سرویس بهداشتی تعبیه شده اند. این آبشار در جنگل لونک قرار داشته و پوشش گیاهی متنوعی در اطراف آن وجود دارد که می توان به درختانی همچون راش، ممرز، توسکا و انجیری اشاره نمود که باعث شده اند منظره بسیار زیبا و خیره کننده ای را پدید آورند. آبشار لونک از ارتفاعات دیلمان سرچشمه می گیرد و به رودخانه شمرود می پیوندد.

بهترین زمان بازدید از آبشار لونک

یکی از زیباترین فصل هایی که می توان از آبشار لونک دیدن کرد، فصل بهار می باشد که در طبیعت اطراف آن شکوفه های رنگارنگی روییده اند. در نیمه اول سال که هوای منطقه سرد نیست، گردشگران می توانند در این آبشار تنی به آب بزنند و خستگی هایی که از مشغله های زندگی و کار به وجود می آیند را از تنشان خارج کنند. همچنین می توانند در اطراف آببشار که منطقه ی جنگلی و سرسبز می باشد بساط پیک نیک را فراهم کنند و ساعاتی را در آن منطقه به سر ببرند.

آدرس آبشار لونک: استان گیلان، بخش دیلمان، 22 کیلومتری جنوب سیاهکل

قله درفک

در منطقه جنگلی و زیبای سیاهکل قله ای در ارتفاع 2 هزار و 733 متری قرار گرفته است که قله درفک نام دارد. این قله در رشته کوه های البزر غربی در بخش شمال شرقی شهرستان رودبار واقع شده است و جزء جاذبه های گردشگری سیاهکل به شمار می رود. در رابطه با نامگذاری این قله به درفک می توان گفت کمی پیچیده است. از این رو که در برخی روایات آمده است که این نام از واژه دالفک اقتباس شده و در زبان گیلکی دال به معنی پرنده ای از خانواده عقاب و فک نیز به معنی آشیانه می باشد که در کل یعنی آشیانه عقاب. قله درفک بسیاری از کوهنوردانی را که به سیاهکل سفر می کنند به سمت خود جذب می کند و آن ها را به کوهنوردی جانانه ای دعوت می کند.

مسیری که از جنگل برای رسیدن به قله درفک طی می شود، به مسیر عبور فرشتگان شناخته می شود. همچنین در این مسیر نیز کلبه های سنگی دیده می شوند که دامداران محلی در فصل های بهار و تابستان از آن ها استفاده می کنند. غاری یخی در بالای این قله وجود دارد که به علت سرد بودن هوای منطقه در تمام طول سال یخ زده است. نکته جالب درباره قله درفک این است که این قله یک آتشفشان خاموش نیز دارد و در بخش انتهایی خط الراس غربی البرز قرار گرفته است.

آدرس قله درفک: استان گیلان، 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل

قله درفک

کاروانسرای تی تی

کاروانسرایی در 15 کیلومتری جاده سیاهکل – دیلمان وجود دارد که با نام کاروانسرای تی تی شناخته می شود. قدمت کاروانسرای تی تی به دوره صفویان بازمی گردد. حالا می خواهیم ببینیم که چرا این کاروانسرا تی تی نام دارد. عمه یکی از شاهان صفوی تصمیم گرفت کاروانسرایی زیبا را با نام خود بنا کند. قدمت آن به حدود 500 سال گذشته بازمی گردد. این کاروانسرا به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای سیاهکل شناخته می شود. در زمان های گذشته از این کاروانسرا به عنوان محلی برای اتراق کاروانیان که ازز دیلمان به لاهیجان می رفتند، استفاده می شد. برای ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ های رودخانه ای، ملات گچ، ساروج و آجر استفاده شده است. منطقه ای که کاروانسرای تی تی در آن قرار گرفته است بسیار زیبا است و چشم انداز بی نظیری دارد. رودخانه ای که از کنار این کاروانسرا جاری شده، بر زیبایی منطقه افزوده است. تا مدتی پیش اهالی منطقه از این کاروانسرا به عنوان طویله و از حیاط آن نیز به عنوان باغچه استفاده می کردند.

کاروانسرای تی تی از بخش هایی همچون یک میانسرا به همراه حوض کوچک، شاه نشین، هشتی، چهار ایوان و چندین اتاق تشکیل شده است. هنگامی که وارد کاروانسرا شوید، ابتدا به بخش حیاط مرکزی، یک گذرگاه هشتی و دو ایوان خواهید رسید. از اتاق های این کاروانسرا برای پذیرایی از میهمانان استفاده می کردند. جالب است بدانید که تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه می باشد. هر سال با آمدن فصل بهار، درختان بلند قامت و کهن اطراف کاروانسرای تی تی شکوفه های زیبایی می زنند. کاروانسرای تی تی که یکی از دیدنی های سیاهکل به شمار می رود، به عنوان اثری ملی با شماره 1784 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس کاروانسرای تی تی: استان گیلان، منطقه دیلمان، ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان

قلعه کوتول شاه، یکی از دیدنی های سیاهکل

در نزدیکی های روستای موشای مالفجان، قلعه ای تاریخی و بزرگ دیده می شود که قلعه کوتول شاه نام دارد. قدمت این قلعه به دوران تیموریان بازمی گردد. قلعه کوتول شاه دارای بنایی بیضی شکل بوده و بالای کوهی در ارتفاع 30 متری قرار گرفته است. منطقه ای که قلعه در آن واقع شده میان جنگلی زیبا می باشد. از همین رو این قلعه به واسطه منطقه زیبایی که در آن قرار گرفته به عنوان یکی از مکان های دیدنی سیاهکل شناخته می شود. شاید برایتان سوال شود کوتول شاه چیست و به چه معنی می باشد؟ کوتول شاه یکی از حکمرانان شلمانی استان گیلان بود که دستور ساخت قلعه ای بر روی کوهی بلند که به روستاهای اطراف اشراف کامل داشته باشد را صادر نمود. اما متاسفانه اطلاعات زیادی درباره وی در دست نیست. بنای قلعه بخش هایی همچون برج های دیده بانی، اتاق های جناغی و قوسی، آب انبار و… را در خود جای داده است. گردشگران زیادی هستند که به بازدید از جاذبه های تاریخی در دل طبیعت زیبای شهرهای شمالی علاقه دارند و به بازدید از آن ها می روند و قلعه کوتول شاه نیز یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی سیاهکل به شمار می رود. این قلعه تاریخی در تاریخ 14 مرداد سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

قلعه کوتول شاه کجاست

اگر می خواهید از قلعه کوتول شاه که یکی از معروف ترین مکان های دیدنی سیاهکل می باشد بروید، ابتدا باید خود را به سیاهکل برسانید. سپس وارد مسیر جاده لاهیجان – سیاهکل شوید. بعد از آن به سه راهی خواهید رسید که باید مسیر سمت راست خود را انتخاب کنید و به حرکت خود در این مسیر ادامه دهید تا به قلعه زیبای کوتول شاه برسید.

آدرس قلعه کوتول شاه: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روستای موشا

قلعه کوتول شاه

جاده جنگلی سیاهکل

یکی از زیباترین جاده های شمالی کشور، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان می باشد که از طبیعتی بسیار چشم نواز و سرسبز برخوردار است. این جاده با نام جاده لاریخانی نیز شناخته می شود و هنگامی که در این جاده قرار دارید از میان درختان سر به فلک کشیده و سرسبزی عبور خواهید کرد که هوای تازه و مطلوبی را وارد ریه های شما می کند. اگر در این جاده پیاده روی کنید می توانید از چشمه ای زیبا هم دیدن کنید. در منتهی الیه جنگل نیز چشمه آب معدنی لاریخانی وجود دارد. حرکت در این جاده زیبا یکی از بهترین و لذت بخش ترین قسمت های سفر به سیاهکل می باشد. هنگامی که وارد جاده جنگلی سیاهکل می شوید شالیزارهای برنج را خواهید دید. همچنین سیرتان را که ادامه دهید وارد جاده جنگلی خواهید شد. این جنگل بسیار زیبا و رویایی بوده و درختانی بلند قامت نظیر درخت توسکا، انجیری و راش در اطراف آن روییده اند. آبشار لونک که دو قلو نیز می باشد در این جاده قرار گرفته است که می توانید هنگامی که به آن رسیدید پیاده شوید و در کنار آن از آب و هوا و طبیعت منطقه لذت ببرید.

چشمه آب معدنی سیرگیلی

یکی از جاهای دیدنی سیاهکل را چشمه های آب معدنی تشکیل می دهند. چشمه های آب معدنی متعددی در روستای چوشل در سیاهکل وجود دارند که یکی از زیباترین آن ها چشمه آب معدنی سیرگیلی می باشد. این چشمه آب معدنی آبی زلال، خنک و گوارا دارد و در منطقه ای پیش از رسیدن به جنگل کاهکوه واقغ شده است. شما می توانید اگر به سیاهکل سفر کردید به بازدید از این چشمه گوارا و دلچسب بروید و از چشمه آب معدنی سیرگیلی و دیدنی های اطراف آن لذت ببرید.

آدرس چشمه آب معدنی سیرگیلی: استان گیلان، سیاهکل، نرسیده به جنگل کاهکوه

چشمه آب معدنی سیرگیلی

حمام تاریخی دیلمان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سیاهکل که در دل طبیعت آن قرار گرفته است حمام تاریخی دیلمان می باشد که احتمال می رود قدمت آن به دوره صفویان بازمی گردد. اما بخش های دیگری نیز در زمان های دیگری از تاریخ به این حمام تاریخی اضافه گردید. این حمام در دوره ای از تاریخ زیر خاک ها دفن شده بود و اثری از آن نمایان نبود. سپس میرزا علی بلوک دستور داد تا از زیر خاک ها به بیرون کشیده شود و آن را بازسازی نمایند. در رابطه با قدمت این حمام تاریخی 500 سال تخمین زده شده است. حمام تاریخی دیلمان در ابتدای ورودی دیلمان و در ارتفاعی به اندازه 1466 متر قرار گرفته است. این حمام تاریخی از یک صحن مرکزی تشکیل شده و چهار صحن دیگر در چهار طرف اصلی فضای مرکزی را محاصره نموده اند. در قسمت بالای گنبد این بنا نورگیرهایی قرار داده شده تا نور به محوطه داخلی این حمام برسد. در یکی از اضلاع بزرگ خزینه حمام، آب گرم وجود داشته و در سه ضلع دیگر نیز سه سکو وجود دارد. از آنجایی که حمام تاریخی دیلمان در منطقه ای کوهستانی و در ارتفاعات ساخته شده است، اما معماری آن با شرایط منطقه کوهستانی مطابق است و از ورود سرما به داخل حمام جلوگیری می شود. حمام تاریخی دیلمان که از دیدنی های سیاهکل به شمار می رود، با شماره 3043 در تاریخ 25 اسفند سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس حمام تاریخی دیلمان: استان گیلان، ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل، منطقه دیلمان، مجاور کوچه میراث فرهنگی و نرسیده به میدان اصلی شهر

جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی

اگر در جاده سیاهکل – دیلمان در حال حرکت باشید، جنگلی زیبا و انبوهی را خواهید دید که جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی می باشد. درخت هایی که در جنگل لاریخانی روییده اند بسیار سرسبز و بلند قامت هستند که قدم زدن در میان آن ها یکی از بهترین حس هایی است که می توانید در طبیعت و جاذبه های گردشگری سیاهکل تجربه کنید. اگر کمی در این جنگل پیاده روی کنید، چشمه آب معدنی ای را در انتهای جنگل خواهید دید که با نام چشمه آب معدنی لاریخانی مشهور است. چشمه آب معدنی لاریخانی از چندین چشمه بزرگ و کوچک در کنار هم تشکیل شده است. این چشمه آبی بسیار گوارا، زلال و خنکی دارد که فضایی بسیار زیبا و دلنشینی را پدید آورده است. می توانید ساعت ها در کنار این چشمه بنشینید و از صدای جریان آب آن لذت ببرید و آرامش را تجربه کنید. حتی می توانید در دشت کوچک، باصفا و سرسبزی که در نزدیکی این چشمه وجود دارد، بساط پیک نیک یا چادر را برپا کنید و از طبیعت لذت ببرید. اگر جزء افرادی هستید که به پیاده روی و جنگل نوردی علاقه دارید، جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی یکی از بهترین طبیعت هایی است که می توانید در آن پیاده روی کنید و روحتان را از خستگی های کار و زندگی رها سازید.

آدرس جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی: استان گیلان، شهر سیاهکل، جاده سیاهکل – دیلمان

جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی

چشمه گرماخانی

در سیاهکل و در روستای چوشل منطقه ای به نام میان محله وجود دارد که چشمه ای زیبا جریان دارد که با نام چشمه گرماخانی شهرت دارد. این چشمه زلال در کنار و ضلع شرقی آرامگاه امامزاده سید نجف الدین (ع) واقع شده است و از همین رو امامزاده را با نام امامزاده گرماخانی می شناسند. پوشش گیاهی اطراف چشمه گرماخانی از درختان جنگلی و شمشاد تشکیل شده است. اهالی روستای چوشل چشمه گرماخانی ررا مقدس می دانند و معتقدند که آب این چشمه شفابخش است و برای درمان بسیاری از بیماری ها به سراغ این چشمه می روند. در زمان های قدیم برای استحمام از آب این چشمه استفاده می کردند و به همین منظور آب چشمه را داخل خزینه های تخلیه می کردند تا گرم شود. همچنین اعتقاد داشتند که اگر در آب چشمه گرماخانی استحمام کنند بیماری هایی نظیر استخوانی، رماتیسمی، چشمی و… را درمان می کند. چشمه گرماخانی یکی از جاذبه های دیدنی سیاهکل می باشد و گردشگران برای بازدید از آن راهی این منطقه می شوند.

مسیر دسترسی به چشمه گرماخانی

اگر در شهر زیبای سیاهکل قرار داشته باشید و بخواهید به بازدید از چشمه گرماخانی بروید ابتدا باید از جاده لاهیجان – سیاهکل اقدام نمایید. این مسیر را پیش بروید و شهرک صنعتی ازبرم را پشت سر بگدذارید. کمی که پیش بروید خروجی سمت راست خود را وارد شوید. این مسیر می تواند شما را به چشمه گرماخانی که از مناطق دیدنی سیاهکل به شمار می رود برساند.

آدرس چشمه گرماخانی: استان گیلان، شهر سیاهکل، روستای چوشل

امامزاده مصطفی

در میان مکان های دیدنی سیاهکل امامزاده های متعددی وجود دارند که یکی از آن ها امامزاده مصطفی می باشد. آرامگاه سید مصطفی سیکاش که با نام امامزاده مصطفی شهرت دارد در روستای سیکاش و در 16 کیلومتری سیاهکل واقع شده است. مسیری که به روستای سیکاش ختم می شود، جاده ای است که حدود 5.5 کیلومتر مانده به آستان امامزاده مصطفی جاده خاکی است و برای حرکت در آن باید خیلی مراقب بود تا از وقوع حادثه جلوگیری شود. اما دو طرف جاده درختان بلند قامت و انبوه وجود دارند که بر زیبایی مسیر افزوده اند. آرامگاه امامزاده مصطفی در میان فضایی سبز قرار گرفته و درختان سر به فلک کشیده و انبوهی اطراف آن وجود دارند. از همین رو بسیاری از گردشگران علاوه بر زیارت امامزاده مصطفی در فضای سبز اطراف امامزاده بساط پیک نیک را بر پا می کنند.

آدرس امامزاده مصطفی: استان گیلان، شهر سیاهکل، روستای سیکاش

امامزاده مصطفی

قلعه گرماور

از دیگر اماکن تاریخی که در سیاهکل وجود دارد قلعه ای به نام قلعه گرماور می باشد که در فاصله نزدیکی از روستای گرماور واقع شده و بالای کوهی بلند قرار گرفته است. این قلعه که از جاهای دیدنی سیاهکل به شمار می رود، قدمتی طولانی داشته و به دوران قرن سوم و چهارم هجری مربوط می شود. از آنجایی که قلعه گرماور در ارتفاع بلندی قرار گرفته و به تمام مناطق اطراف اشراف دارد ویژگی بسیار خوبی برای نظارت بر مناطق اطراف می باشد. چندین آثار تاریخی که شامل بقایای اشیاء سفالی دوره پیش از اسلام و دوران اسلام کشف شده است. اگر به سیاهکل سفر کردید و قصد داشتید به بازدید از جاذبه های تاریخی از جمله قلعه گرماور بروید، تنها اثری که از این قلعه مشاهده می کنید، بخش برج دیده بانی آن می باشد. چراکه بخش های دیگر قلعه از بین رفته اند. برای ساخت این برج در بخش بالای آن از مصالحی نظیر خشت خام استفاده شده است.

آدرس قلعه گرماور: استان گیلان، 60 کیلومتری سیاهکل، روستای گرماور

امامزاده صالح و سلطان حسین

یکی دیگر از اماکن مذهبی که در میان طبیعت سیاهکل جای گرفته است و مردم به زیارت آن روانه می شوند، امامزاده صالح و سلطان حسین می باشد که در روستای لمش واقع شده است. وجود این زیارتگاه در روستای لمش باعث بالا رفتن ارزش معنوی روستای زیبای لمش شده است. همچنین قرار گفتن این بنا در فضایی سرسبز با درختان سرسبز و انبوه بر زیبایی منطقه افزوده است. بر اساس اسناد و مدارک این گونه به دست آمده است که سید محمد صالح و سلطان حسین از نوادگان امام موسی کاظم بوده اند. قدمت این بنا که از دیدنی های سیاهکل به شمار می رود، به دوره قاجار مربوط می شود. بنای این آرامگاه دارای نقشه ای مربعی شکل می باشد و 4 ایوان در 4 ضلع بنا ساخته شده است. همچنین به تعداد 27 ستون سنگی و چوبی برای بنا در نظر گرفته شده و ورودی آن نیز دارای در دو لنگه ای می باشد. علاوه بر این در دو در دیگر نیز روی دیوارهای زیارتگاه وجود دارد. گنبد طلایی رنگ کوچکی روی سقف شیروانی سبز رنگ زیارتگاه قرار گرفته است. این زیارتگاه از شمال به سیاهکل و از جنوب به کوه های دیلمان می رسد که از همین رو چشم انداز بسیار زیبای به همراه مه غلیظ دارد. از بقعه امامزاده صالح و سلطان حسین با شماره ثبت 9404 و در سال 1382 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس امامزاده صالح و سلطان حسین: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، روستای لمش

امامزاده صالح و سلطان حسین

آبشار بابا ولی یکی از جاهای دیدنی سیاهکل

روستایی زیبا در شهر سیاهکل وجود دارد به نام بابا ولی که آبشاری خروشان و زیبا را در خود جای داده است که نام این آبشار نیز آبشار بابا ولی می باشد. این روستا در فاصله 5 کیلومتری از جاده دیلمان – آسیابر می باشد. این روستا منطقه ای تاریخی بوده و قدمت آن به دوره قوم باستانی دیلم می رسد. از آنجایی که آبشار بابا ولی در منطقه ای ییلاقی، بکر و زیبا واقع شده است به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل شناخته می شود و چشم انداز فوق العاده ای را برای این روستای تاریخی پدید آورده است. جالب است بدانید ساحل رودخانه پاکرود نیز در کنار آبشار بابا ولی قرار گرفته که بر زیبایی منطقه افزوده و طبیعتی با طراوت تر را به وجود آورده اند. این آبشار فصلی بوده و بر اثر ذوب شدن برف روی کوه ها جریان میابد. آبشار بابا ولی دارای ارتفاع 20 متری بوده که چشم انداز بسیار زیبایی به وجود آورده که گردشگران برای بازدید از آن راهی روستای تاریخی بابا ولی می شوند. گشت و گذار در این منطقه می تواند یکی از بهترین قسمت های سفرتان به سیاهکل باشد. خانه های روستایی و قدیمی که در منطقه اطراف آبشار قرار گرفته اند، بر زیبایی منطقه افزوده اند. بازدید از این آبشار در هر فصلی از سال زیبایی های خاص خود را دارد. اما در فصل بهار به دلیل ذوب شدن برف های روی کوه ها بسیار پر آب و خروشان می شود.

مسیر دسترسی به آبشار بابا ولی

اگر از شهر سیاهکل قصد رفتن به آبشار بابا ولی دارید باید از میدان دیلمان به خیابان سیاهکل وارد شوید. این خیابان را تا انتها پیش بروید تا وارد جاده سیاهکل – دیلمان شوید. به مسیر خود در این جاده پر پیچ و خم ادامه دهید و تا انتها پیش بروید. سپس وارد جاده دیلمان شده تا به جاده بره سر – دیلمان برسید که بسیار زیبا و رویایی می باشد. این جاده درست شما را تا رسیدن به روستای بابا ولی که آبشار بابا ولی در آن قرار دارد می رساند.

آدرس آبشار بابا ولی: استان گیلان، شهر سیاهکل، روستای بابا ولی

پناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاهی به نام پناهگاه سنگی گیلارکش در بخش شمالی روستای گیلارکش وجود دارد که در ارتفاع 1780 متری در این روستا و روی یک صخره واقع شده است. این منطقه از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است و بسیاری از گردشگران در فصل تابستان این منطقه را بخه عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند. این روستا از توابع دهستان پیرکوه دیلمانه محسوب می شود. این روستا در 37 کیلومتری سیاهکل قرار دارد. این پناهگاه به رودخانه زیبای گیلارکش اشراف داشته و دارای دهانه ای به ابعاد 1.5 متر طول و 2 متر عرض می باشد. به گفته محلی های منطقه، پناهگاه سنگی گیلارکش دارای ورودی های دیگری هم می باشد اما پس از زلزله ای که در سال 1369 رخ دارد، مسیر ورودی آن ها مسدود شدند. رودخانه گیلارکش وظیفه تامین آب پناهگاه سنگی گیلارکش را داشت. امروزه چوپانان محلی منطقه از پناهگاه سنگی گیلارکش به عنوان پناهگاه استفاده می کنند.

پناهگاه سنگی گیلارکش کجاست

اگر قصد بازدید از پناهگاه سنگی گیلارکش که از جاذبه های دیدنی سیاهکل به شمار می رود را دارید، ابتدا باید خود را به شهر سیاهکل برسانید. سپس از طریق جاده سیاهکل دیلمان خود را به جاده اسپیلی به کوه پس برسانید. این مسیر را تا رسیدن به جاده دیلمان – میکال ادامه دهید. وارد جاده دیلمان – میکال شوید. پس از آن مسیر خود را به جاده اسپیلی – میکال تغییر دهید. در ادامه باید وارد مسیر پیرکوه – میکال شوید و مسیر سمت چپ خود را انتخاب کنید. این مسیر بسیار پر پیچ و خم بوده و شمار را تا رسیدن به روستای گیلارکش هدایت می کند. هنگامی که به روستای گیلارکش رسیدید می توانید به بازدید از پناهگاه سنگی گیلارکش بروید.

آدرس پناهگاه سنگی گیلارکش: استان گیلان، 37 کیلومتری شهر سیاهکل، روستای گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش

خانه عضدی سیاهکل

سیاهکل یکی از شهرهای شمالی در استان گیلان است که جاذبه ها و آثار تاریخی زیادی را در دل طبیعت خود جای داده است. خانه عضدی سیاهکل یکی از قدیمی ترین خانه های این شهر می باشد و در حال حاضر تبدیل به موزه شده و به عنوان یکی از مناطق دیدنی سیاهکل شناخته می شود. این خانه از معماری اصیل گیلانی بهره برده است و سقف آن به صورت شیروانی سفالی ساخته شده است. این بنا دو طبقه را در خود جای داده و زیربنای آن به 212 متر مربع می رسد. همچنین 13 اتاق دارد و قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد. در فضای داخلی خانه عضدی سیاهکل از گچ بری و آینه کاری های بسیار زیبایی به کار رفته است و جزء خانه های اعیانی سیاهکل به حساب می آید. این خانه شکوه جلال زمان ساخت خود را ندارد، اما بازدید از آن می تواند برای افرادی که به تاریخ و بازدید از آثار تاریخی علاقه دارند جذاب باشد. خانه عضدی سیاهکل به عنوان یکی از آثار تاریخی با شماره 15223 و در سال 1384 به لیست آثار ملی ایران اضافه گردید.

آدرس خانه عضدی سیاهکل: استان گیلان، شهر سیاهکل، مرکز شهر سیاهکل، خیابان 16 متری، کوچه میراث

استخر و پارک پاشوران

یکی از جاهای دیدنی سیاهکل استخر و پارک پاشوران می باشد که داخل شهر قرار گرفته است. این جاذبه به عنوان جاذبه ای تفریحی در سیاهکل می باشد که امکانات تفریحی و رفاهی متعددی در آن برای رفاه حال گردشگران قرار داده شده که یکی از مهمترین آن ها قایق سواری می باشد. این منطقه دارای استخری کوچک بوده و دو طرف استخر دو مجسمه دلفین و دو مجسمه لک لک قرار گرفته که بر زیبایی آن افزوده اند. همچنین پوشش گیاهی اطراف از درختان اقاقیا، چنار و دیگر گیاهان تزئینی تشکیل شده است. امکانات مناسبی برای استراحت گردشگران وجود دارد. پیشنهاد می شود اگر به این شهر زیبا و خوش آب و هوا سفر کردید در میان دیدنی های سیاهکل از استخر و پارک پاشوران دیدن کنید. این استخر زیبا درواقع دریاچه ای مصنوعی است که به عنوان استخر شناخته می شود. شما می توانید اگر به این پارک سری زدید، علاوه بر گردش در میان امکانات تفریحی آن از پیاده روی در پارک پاشوران لذت ببرید.

آدرس استخر و پارک پاشوران: استان گیلان، شهر سیاهکل، ابتدای شهر، خیابان امام خمینی

استخر و پارک پاشوران

بقعه بابا ولی

درست همان جایی که برای بازدید از آبشار بابا ولی می روید می توانید از بقعه بابا ولی که در همین روستا قرار دارد دیدن کنید. بقعه بابا ولی به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی سیاهکل می باشد که دارای بنایی به شکل 4 گوش می باشد و قدمت آن به قرن 11 هجری می رسد. این بنا دارای سقف شیروانی سفالی، ایوان های ستون دار و نقوش مذهبی برروی دیوارها می باشد. قرار گرفتن این بقعه در کنار آبشار بابا ولی توانسته بر جذابیت طبیعت منطقه بیافزاید و بسیار باصفا جلوه کند. تک درخت بزرگی کنار بنای بقعه بابا ولی روییده است که باعث زیباتر شدن محوطه اطراف بقعه شده است.

بهترین زمان بازدید از بقعه بابا ولی

برای بازدید از بقعه بابا ولی بهتر است فصل های نیمه اول سال را انتخاب کنید. چرا که این منطقه کوهستانی بوده و دارای آب و هوایی کوهستانی و خنک می باشد. همچنین به دلیل وجود آبشار بابا ولی خنکی هوای منطقه دو چندان شده است. پس بهتر است در فصل زمستان به این منطقه سفر نکنید.

آدرس بقعه بابا ولی: استان گیلان، شهر سیاهکل، روستای بابا ولی

بازار هفتگی سیاهکل

یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری سیاهکل و اغلب شهرهای شمالی بازارهای هفتگی آن ها می باشند. بازار هفتگی سیاهکل به صورت هفتگی و در روزهای دوشنبه و پنجشنبه برگزار می شود که اهالی شهر و روستاهای سیاهکل برای خرید و فروش اجناس خود به این بازار شلوغ و پررونق می آیند تا اجناس و محصولات خود را به فروش برسانند. بسیاری از اجناسی که مد نظرتان باشد را در بازار هفتگی سیاهکل می توانید پیدا کنید. از جمله محصولاتی که در این بازار عرضه می شوند و به فروش مردم می رسند سبزیجات تازه و محلی، محصولات لبنیات تازه و لذیذ، میوه های تازه و فصلی، ترشی های خانگی، مرباهای خانگی، صنایع دستی زیبا، آلوچه، لواشک و انواع ترشک ها و…. می باشند. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید با قدم زدن در این بازار و تماشای هیاهوی مردم بسیار جالب می باشد و شما را سر کیف می آرود. همچنین می توانید از این محصولات برای سوغات نیز تهیه کنید و همراه خود ببرید.

آدرس بازار هفتگی سیاهکل: استان گیلان، شهر سیاهکل، خیابان جنب کانال

بازار هفتگی سیاهکل

روستای بالارود

در نزدیکی های کاروانسرای تی تی روستایی کوهستانی قرار گرفته است که با نام روستای بالارود شناخته می شود. روستای بالارود یکی از مناطق دیدنی سیاهکل می باشد و جزء مناطق کوهستانی این شهر محسوب می شود و در ارتفاع 260 متری از سطح دریا قرار دارد. اهالی روستای بالارود به زبان گیلکی صحبت می کنند و دین آن ها اسلام و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. این روستا در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهر سیاهکل و 50 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. همچنین روستای بالارود از شمال غربی به روستای کیش چال، از شرق به روستای آغوزبن، از جنوب به کاروانسرای تی تی و از جنوب شرقی نیز به اسفندیار سرا منتهی می شود. قدمت این روستا را می توان از قدمت کاروانسرای تی تی که به دوره صفویان بازمی گردد تخمین زد و گفت که به قرن 5 می رسد. این روستا دارای جمعیت بسیار کمی می باشد به گونه ای که با توجه به سرشماری که در سال 1385 از این روستا به دست آمد، برابر با 3 خانواده بوده است.

بهترین زمان بازدید از روستای بالارود

روستای بالارود در ارتفاع بسیار بلند و 260 متری از سطح دریا قرار گرفته و منطقه ای کوهستانی به شمار می رود. از همین رو دارای اقلیمی سرد و کوهستانی بوده و برای بازدید از آن بهتر است فصل های نیمه اول سال را انتخاب کنید. زیرا در فصل تابستان هوای روستا بسیار خنک و دلچسب بوده و خبری از گرمای طاقت فرسا نیست. در مقابل در فصل زمستان نیز هوای بسیار سردی در منطقه حاکم است.

آدرس روستای بالارود: استان گیلان، 12 کیلومتری جنوب شرقی سیاهکل

منطقه شکار ممنوع دیلمان

منطقه شکار ممنوع دیلمان در 10 کیلومتری جنوب سیاهکل قرار دارد و به عنوان یکی از مکان های دیدنی سیاهکل شناخته می شود. این منطقه دارای مساحتی بیش از 46 هزار هکتار می باشد و به عنوان زیستگاه جانوران مختلفی محسوب می شود. همچنین از سال 1374 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. منطقه شکار ممنوع دیلمان منطقه ای کوهستانی و جنگلی بوده که علاوه بر گونه های متنوع جانوی مانند خرش قهوه ای، مرال، گراز، پلنگ، شوکل، گربه جنگلی، سمور، گونه های گیاهی مختلفی نیز همچون راش، افرا، توسکا، ممزر، پلت، شب خسب، تمشک، لیلکی، ون، شمشاد و… وجود دارند. گردشگرانی که به سیاهکل سفر می کنند و در میان جاهای دیدنی سیاهکل گشت و گذار می کنند می توانند از منطقه شکار ممنوع دیلمان نیز دیدن کنند و از طبیعت آن لذت ببرند.

آدرس منطقه شکار ممنوع دیلمان: استان گیلان، 10 کیلومتری جنوب شهر سیاهکل

منطقه شکار ممنوع دیلمان

روستای پیرکوه

شهر سیاهکل، روستاهای زیبا و متعددی را در خود جای داده که روستای پیرکوه یکی از روستاهای زیبا و کوهستانی این شهر می باشد. این روستا از آب و هوا و اقلیم کوهستانی برخوردار است و یکی از بهترین دیدنی های سیاهکل در نیمه اول سال و به خصوص فصل تابستان می باشد. روستای پیرکوه در 67 کیلومتری سیاهکل و 20 کیلومتری دیلمان جای گرفته است. این روستا در میان دو کوه قرار گرفته است. یکی از مهمترین و معروف ترین محصولات کشاورزی این منطقه فندوق می باشد. اهالی روستای پیرکوه از نژاد کرمانج هستند و گویش آن ها به زبان کرمانجی می باشد. با توجه به اقلیم این منطقه، پیش بینی هوای آن کمی دشوار است. شغل اهالی روستای پیرکوه کشاورزی و دامداری می باشد و از این طریق امرار معاش می کنند. این روستای زیبا و کوهستانی در ارتفاع 1350 متری از سطح دریا واقع شده است.

آدرس روستای پیرکوه: استان گیلان، 67 کیلومتری سیاهکل

چشمه های آب معدنی غازی گوابر و خورتاب

آب مایه حیات بوده و در تمام نقاط کره زمین مایه زندگی بخش بوده و همچنین دیدن آن می تواند آدمی را سرشار از آرامش و ذوق کند. چشمه های آب معدنی متعددی در شهر سیاهکل وجود دارند که به عنوان جاذبه گردشگری سیاهکل از آن ها یاد می شود و یکی از آن ها چشمه های آب معدنی غازی گوابر و خورتاب می باشد. بسیاری از اهالی محلی منطقه و کشاورزان از آب این چشمه معدنی استفاده می کنند. اطراف چشمه های آب معدنی غازی گوابر و خورتاب پوشش گیاهی سرسبز فرا گرفته است که بر زیبایی آن افزوده اند.

اقامتگاه بومگردی میکال

یکی از بهترین و پرطرفدارین اقامتگاه ها برای استراحت و شب مانی، اقامتگاه های بومگردی می باشند. در سیاهکل اقامتگاه بومگری میکال وجود دارد که در میان طبیعتی سرسبز، زیبا، دلنشین و باصفا جای گرفته است و خودش نیز از معماری بسیار زیبایی بهره می برد. امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران در این اقامتگاه تدارک دیده شده تا بتوانند اقامت خوبی در این جا داشته باشند. اقامتگاه بومگری میکال دارای قدمتی بالغ بر 30 سال می باشد و در 55 کیلومتری سیاهکل قرار دارد. گردشگران می توانند با اقامت در این اقامتگاه بومگردی با زندگی های سنتی و محلی آشنا شوند و از آن لذت ببرند. این اقامتگاه تخت، سرویس بهداشتتی و حمام نداشته و حمام و سرویس بهداشتی آن در تراس قرار دارد. در محوطه داخلی اقامتگاه بومگری میکال 2 اتاق خواب و یک سالن پذیرایی جای گرفته است و ظرفیت 25 نفر را داشته و 2 طبقه نیز دارد. اگر در این اقامتگاه بومگردی اقامت داشته باشید می توانید از طبیعت بکر و زیبای اطراف آن لذت ببرید و از هیاهو و شلوغی های شهری دور شوید و سرشار از انرژی های خوب و مثبت شوید.

اقامتگاه بومگری میکال

بهترین رستوران های سیاهکل

شهرهای شمالی کشور یکی از بهترین غذاهای محلی را دارند که تقریبا باب میل همه افراد می باشد. یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر و گشت و گذار در میان جاهای دیدنی سیاهکل، خوردن غذایی ناب و خوشمزه می باشد. در این شهر زیبا و در میان دیدنی های سیاهکل، رستوران های خوب و با کیفیتی وجود دارند که گردشگران زیادی برای صرف وعده های غذایی به سما آن ها روانه می گردند و از غذاهای لذیذ و خوش طعم آن ها سفارش می دهند. در این بخش از مقاله می خواهیم با برخی از بهترین رستوران های سیاهکل آشنا شویم تا اگر به این شهر توریستی سفر کردید، برای صرف وعده ای غذایی به آن ها سری بزنید.

بهترین رستوران های سیاهکل

رستوران آذرچهر

یکی از رستوران های سیاهکل رستوران آذرچهر می باشد که اغلب مشتریان از طعم غذاهای این رستوران رضایت دارند. در رستوران آذرچهر انواع غذاهای ایرانی و محلی سرو می شوند که طعم آن ها قابل رضایت می باشند. فضای رستوران بسیار زیباست و این را مدیون محوطه اطراف می باشد که چشم انداز زیبایی به طبیعت اطراف دارد. یکی از جالب ترین نکات در رابطه با رستوران آذرچهر این است ه در طبقه پایین آن کارگاه سفالگری قرار گرفته است و مشتریان می توانند از آن نیز دیدن کنند.

آدرس رستوران آذرچهر: استان گیلان، سیاهکل، بعد از بلوار آل بویه، کیلومتر 1 جاده دیلمان

شماره تماس رستوران آذرچهر: 42324370-013

رستوران ماه تی تی

از دیگر رستوران هایی که در سیاهکل وجود دارد و بازهم تقریبا توانسته رضایت مشتریان را جلب نماید، رستوران ماه تی تی می باشد که مقابل استخر پرورش ماهی قرار دارد. انواع غذاهای محلی و ایرانی در این رستوران طبخ می شوند و یکی از پرطرفدارترین غذاهای رستوران ماه تی تی ماهی کبابی آن می باشد. اما کمی سرو غذا طول می کشد. در کل این رستوران محیط خوبی داشته و آلاچیق هایی که در آن قرار داده شده فضای آن را باصفا تر کرده است.

آدرس رستوران ماه تی تی: استان گیلان، سیاهکل، جاه سیاهکل به دیلمان

شماره تماس رستوران ماه تی تی: 8959294-0911

رستوران سید دیلمان

هنگامی که در جاده جنگلی و زیبای سیاهکل در حال حرکت هستید، تابلوی رستوران سید دیلمان مقابل شما قرار می گیرد و اگر به دنبال یکی از بهترین رستوران های سیاهکل باشید، این رستوران می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. غذاهایی که در این رستوران می توانید سفارش دهید شامل غذاهای ایرانی و فرنگی می شوند که از کیفیت و طعم مناسبی برخوردارند. همچنین چشم انداز خوبی به جاده زیبای سیاهکل دارد.

آدرس رستوران سید دیلمان: استان گیلان، شهر سیاهکل، جاده جنگلی سیاهکل – دیلمان

شماره تماس رستوران سید دیلمان: 42434884-021

بهترین زمان سفر به سیاهکل

سیاهکل یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است که از آب و هوای مطلوب و دلچسبی بهره می برد. اگر می خواهید به این شهر پر جاذبه و زیبا سفر کنید و به دنبال بهترین زمان سفر به سیاهکل هستید، بهتر است سفر خود را به نیمه اول سال و به خصوص اواسط بهار تا اواخر تابستان موکول کنید. چراکه در این بازه زمانی طبیعت سیاهکل در بهترین حالت خود قرار دارد و می تواند پذیرای بسیار خوبی برای گردشگران و مسافران باشد. حتی در فصل های بهار و تابستان خبری از گرمای طاقت فرسا در سیاهکل نیست و هوایی بسیار دلنشین در این شهر و روستاهای آن حاکم است. در نیمه دوم سال نیز هوای سیاهکل رو به سرما رفته و گردش و تفریح در هوای سرد چندان به دل نمی نشیند.

جاهای دیدنی سیاهکل

سیاهکل کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید به سیاهکل سفر کنید ابتدا باید بدانید که از تهران تا جاده سیاهکل 322 کیلومتر مسافت در پیش دارید که برای طی کردن آن به مدت زمان بیش از 4 ساعت زمان نیاز دارید. در این صورت باید ابتدا وارد جاده قزوین – رشت شده و پیش از آن که به رشت برسید، مسیر خود را به سمت جاده سراوان تغییر دهید. کمی که در این مسیر پیش بروید اول به سنگر و بعد نیز به شهر زیبای سیاهکل خواهید رسید.

اقامت و اجاره ویلا در سیاهکل

همیشه یکی از مهمترین کارهایی که باید پیش از سفر به هر شهری انجام دهید، رزرو و اجاره اقامتگاه می باشد. اقامت و اجاره ویلا در سیاهکل یکی از پرطرفدارترین اقامتگاه ها در این شهر زیبا می باشد. انواع ویلاهای زیبا و با امکانات و تجهیزات متنوع وجود دارند که می توانید با توجه به تعداد نفرات، سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را برای اقامت خود اجاره کنید. شما می توانید برای این کار وارد سایت لوکس ویلا شوید، ویلای مورد نظر خود را انتخاب نمایید، سپس با شماره مربوطه تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

جاهای دیدنی سیاهکل

ویدئو مناطق دیدنی سیاهکل

[vc_column_text text_larger=”no”]