جاهای دیدنی سرعین

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

3 تیر

پیست اسکی آلوارس

یکی از بهترین مناطقی که شما می توانید برای سفر به آن اقدام نمایید و از جاذبه های آن دیدن کنید، سرعین می باشد. این منطقه از کشور به دلیل آب و هوای مساعد و خنک خود و […]

آبشار ورگه سران

یکی از مهم ترین و زیبا ترین شهر هایی که می توانید برای مراجعه و سفر به آن اقدام نمایید، شهر سرعین در استان اردبیل می باشد. این منطقه به دلیل دارای بودن جاذبه های مختلف و هم […]

17 خرداد

دره گلستان

دره گلستان یا دره آلوارس، منطقه ای بسیار سرسبز و زیبا و دوست داشتنی است که در حوالی سرعین قرار دارد و اگر سفری چند روزه سرعین داشتید و علاقه مند به طبیعت گردی در مناطق کوهستانی و […]

1 اردیبهشت

بهترین رستوران های سرعین

یکی از پرطرفدارترین مناطق ایران که توانسته عده زیادی از مسافران را در طول سال به خود جذب نماید، شهر سرعین می باشد. این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای خنک افراد زیادی را در تابستان به […]

جاهای دیدنی سرعین از جذاب ترین و پرطرافدارترین جاذبه های گردشگری در استان اردبیل می باشند که هر کدام از آن ها جذابیت های مخصوص به خود را دارند و سبب گردیده اند گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن ها بروند. سرعین شهری توریستی و گردشگری در میان استان اردبیل است که انواع جاذبه های گردشگری و تفریحی در آن وجود دارند و بیشترین دلیل شهرت آن، چشمه های آب گرمی هستند که در این شهر پراکنده شده اند و برای درمان بسیاری از بیماری های مفصلی تأثیرگذار می باشند. شهر سرعین با آب و هوایی دل انگیز و طبیعتی زیبا، در میان کوه های سبلان جای خوش کرده و از طبیعتی کوهستانی بهره می برد. موقعیت جغرافیایی این منطقه سبب شده، آب و هوایی خنک و دلپذیر در آن حاکم باشد و از بهترین جاذبه های گردشگری برای تابستان های گرم به شمار رود. طبیعت شهر زیبای سرعین در تابستان ها از آب و هوایی خنک و مطلوب برخوردار بوده و به همین جهت گزینه بسیار مناسبی برای فرار از روزهای گرم تابستان محسوب می شود تا به دل طبیعتی خوش آب و هوا پناه ببرید. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با انواع جاهای دیدنی سرعین که از گردشگری جاذبه های استان اردبیل می باشند، آشنا شویم.

پیست اسکی آلوارس

با توجه به آن که شهر زیبای سرعین در میان دامنه های کوه سبلان جای گرفته، دارای طبیعتی کوهستانی بوده و بسیاری از جاذبه های دیدنی سرعین از طبیعتی کوهستانی برخوردارند. پیست اسکی آلوارس که در میان ارتفاعات سبلان جا خوش کرده و جزء تفرجگاه های سرعین به حساب می آید، به عنوان بزرگترین پیست اسکی ایران شناخته می شود. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه که دارای آب و هوایی کوهستانی می باشد و بارندگی به خصوص به شکل برف در این منطقه به وفور دیده می شود، پیست اسکی آلوارس حدود 8 ماه از سال قابل استفاده برای انواع تفریحات زمستانی می باشد.

همچنین آب و هوای سرد و کوهستانی منطقه نیز اجازه ذوب شدن برف ها را به زودی نمی دهد و همین سبب شده در بسیاری از مواقع سال پوشیده از برف باشد. این پیست اسکی که جزء هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری سرعین به شمار می آید، در فاصله 12 کیلومتری از روستای آلوارس قرار داشته و دارای ارتفاع 3.200 متری از سطح دریا می باشد. از جمله پرطرفدارترین امکانات پیست اسکی آلوارس سرعین، تله سیژ آن می باشد که گردشگران و اسکی بازان می توانند از آن برای بالا رفتن استفاده نمایند.

هنگامی که سوار بر این تله سیژ هستید، بعد از آن که از طول مسیر خود که طبیعتی زیبا و تماشایی می باشد، لذت بردید در میان دشتی سرسبز و چشمنواز پیاده خواهید شد که می توانید از طبیعت زیبای اطراف خود نهایت لذت را ببرید. اگر در فصل تابستان به سراغ این پیست بروید و برف های این دشت زیبا در حال ذوب شدن باشند، چشمه های آب متعددی را در این دشت پدید می آورند که بر طراوت و تازگی طبیعت می افزایند.

آدرس پیست اسکی آلوارس: استان اردبیل، سرعین، 24 کیلومتری سرعین، روستای آلوارس، پیست اسکی آلوارس

جاهای دیدنی سرعین

دره گلستان یا دره آلوارس

طبیعت سرعین انواع جاذبه های گردشگری و چشمنواز را در خود جای داده که اگر به این شهر سفر کنید و به دنبال مناطق دیدنی سرعین باشید، گزینه های مختلفی پیش رو دارید که می توانید برای گشت و گذار و طبیعت گردی به سراغ آن ها بروید. دره گلستان از جمله باصفاترین مکان های دیدنی سرعین می باشد که در بخش شرقی دامنه های سبلان قرار گرفته و چشمه های پرآب و یخچال های طبیعی متعددی در آن جاری هستند که بر طراوت، تازگی و سرسبزی منطقه کمک به سزایی نموده اند.

جوی ها و چشمه های پرآب که از میان دشت ها و چمنزارهای سرسبز جریان پیدا کرده اند، طبیعتی تماشایی و خارق العاده را برای پیک نیک و استراحت فراهم کرده و گردشگران می توانند برای طبیعت گردی و پیک نیک به سراغ آن بروند. دره گلستان با نام دره آلوارس نیز شناخته می شود و به عنوان بهترین زیستگاه برای حیواناتی همچون کبک، بز و قوچ محسوب خواهد شد. جالب است بدانید دو آبگیر با وسعت زیاد در این منطقه وجود دارند که محلی ها آن را دره آبگیرهای طلایی می نامند. یکی دیگر از چشمه های آبگرم سرعین در منطقه دره گلستان قرار داشته که بر محبوبیت طبیعت این دره زیبا افزوده است.

آدرس دره گلستان: استان اردبیل، محدوده شهر سرعین، منطقه گلستان

چشمه گورگور

سرعین از طبیعتی باصفا و چشمنواز برخوردار است که انواع جاذبه های طبیعی را می توان در آن مشاهده نمود. چشمه گورگور چشمه ای زیبا، عریض و پرآب می باشد که در میان دره آلوارس قرار گرفته و از عریض ترین چشمه های سرعین به شمار می آید. چشمه گورگور که از زیباترین جاهای دیدنی سرعین محسوب می شود، در ارتفاع 2.420 متری از سطح دریا قرار داشته و از بهترین جاذبه هایی است که می توانید برای پیک نیک در طبیعت به سراغ آن بروید. طبیعتی بسیار باصفا با آب و هوایی مطبوع در اطراف چشمه گورگور وجود دارد که سبب گردیده از طبیعت گردی در میان دشتی سرسبز و آسمانی آبی و به دور از آلودگی، نهایت لذت را تجربه کنید.

آدرس چشمه گورگور: استان اردبیل، سرعین، چشمه گورگور آلوارس

جاهای دیدنی سرعین

روستای چاقور چوقر

روستایی با طبیعتی متفاوت تر از دیگر روستاهای سرعین در میان شهر سرعین جای گرفته که روستای چاقور چوقر نام داشته و از هیجان انگیزترین جاذبه های دیدنی سرعین به حساب می آید و مهمترین دلیل شهرت این روستا وجود تپه ای در طبیعت آن می باشد که انواع گونه های نادر خزندگان نظیر سوسمار و آفتاب پرست در آن زندگی می کنند. اگر به سراغ روستای چاقور چوقر در شهر سرعین رفتید، بازدید از این تپه حیرت انگیز را که از اصلی ترین دیدنی های این روستا به شمار می آید را فراموش نکنید.

آدرس روستای چاقور چقور: استان اردبیل، سرعین، روستای چاقور چقور

آبشار ورگه سران

روستایی زیبا به نام ورگه سران در شهر زیبای سرعین وجود دارد که آبشاری بسیار زیبا و خروشان در آن جای گرفته که با نام آبشار ورگه سران شناخته شده و جزء دیدنی های سرعین محسوب می شود. آبشار ورگه سران در طبیعت زیبا و مسحور کننده این روستا جریان داشته و بهترین طبیعت را برای گشت و گذارهای تابستانی پدید آورده است. اگر در فصل های بهار و تابستان به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می شود بازدید از آبشار ورگه سران را در لیست گردشگری خود قرار دهید تا بتوانید طبیعت زیبای سرعین را از نزدیک لمس نمایید.

روستای ورگه سران که در میان کوه ها و صخره های مختلفی قرار گرفته، انواع غارهای بزرگ و کوچک در کنار این آبشار وجود دارند که می توانید از آن ها نیز دیدن کنید. گل های وحشی متعددی در میان دشت و چمنزارهای طبیعت این روستا دیده می شوند که طبیعتی بکر را پدید آورده اند. همچنین امکانات رفاهی مناسبی نظیر آلاچیق های متعدد در کنار این جاذبه وجود دارند که برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده اند و گردشگران می توانند با مراجعه به این آلاچیق ها از طبیعت اطراف خود نهایت لذت را تجربه کنند.

آدرس آبشار ورگه سران: استان اردبیل، 10 کیلومتری سرعین، روستای ورگه سران

جاهای دیدنی سرعین

روستای آتشگاه

روستاهای متعددی در شهر سرعین وجود دارند که برخی از آن ها به دلیل بهره مندی از طبیعت بی نظیر و تماشایی، نسبت به دیگر روستاهای این شهر از شهرت بیشتری برخوردار بوده و گردشگران زیادی برای طبیعت گردی و روستاگردی به سراغ آن ها می روند. روستای آتشگاه از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای سرعین محسوب شده که مجاورت آن با تپه باستانی، طبیعت سرسبز و تماشایی را برای این روستا پدید آورده است. روستای آتشگاه با نام روستای آغ مام نیز شناخته می شود و آتشگاه آذرفریق را در خود جای داده است.

این آتشگاه که جزء مهمترین آثار تاریخی به جا مانده در این شهر به شمار می رود، در دوره ساسانیان توسط زرتشتیان برای عبادت مورد استفاده قرار می گرفت. آتشکده آذرفریق که بر روی تپه ای با ارتفاع بیشتری از مناطق اطراف خود قرار گرفته، یک غار تاریخی در کنار آن دیده می شود که غار کهل لر نام دارد. اما توجه داشته باشید که برای بازدید امکان بازدید از داخل غار نمی باشد. بخش های زیادی از این آتشکده بر اثر مرور زمان از بین رفته و تنها بخش های کمی از آن باقی مانده است. بقعه امامزاده عبدالله نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی سرعین است که در این روستا قرار گرفته و قبرهای مختلفی در اطراف بنای آن وجود دارند.

آدرس روستای آتشگاه: استان اردبیل، 18 کیلومتری شرق اردبیل، 5 کیلومتری شمال سرعین

دره جنگلی ایردموسی

در فاصله 14 کیلومتری از غرب اردبیل و 5 کیلومتری سرعین، دره ای زیبا با طبیعتی بکر و دست نخورده به نام دره جنگلی ایردموسی قرار دارد که از بکرترین و باصفاترین جاهای دیدنی سرعین می باشد. محدوده این روستا از نزدیکی های سرعین آغاز شده و ادامه آن تا روستای نوران می رسد. دره جنگلی ایردموسی که از زیبایی های طبیعی و مختلفی نظیر چشمه های آب متعدد، نهرها و جوی های پرآب، باغ های میوه، چشم اندازهای طبیعی و زیبا، چمنزارهای سرسبز و انبوه و غیره تشکیل شده که بهترین طبیعت را در میان انواع جاذبه های گردشگری سرعین پدید آورده است.

طبیعت دره جنگلی ایردموسی از بهترین جاهای دیدنی سرعین برای تابستان ها می باشد که هوایی خنک و دلپذیر در این منطقه جریان دارد و می توانید از گرمای طاقت فرسا و جان کاه شهرها به این منطقه پناه ببرید و از هوای تازه و پاکیزه این دره جنگلی لذت ببرید. بسیاری از اهالی این روستا بر این باورند که در زمان های گذشته، این منطقه زیستگاهی برای جانورانی نظیر مارال و گوزن کوهی بوده و در این منطقه زندگی می کردند.

آدرس دره جنگلی ایردموسی: استان اردبیل، 5 کیلومتری سرعین، دره جنگلی ایردموسی

جاهای دیدنی سرعین

دهکده صخره ای ویند کلخوران

برخی از دیدنی های سرعین به دلیل شهرت زیادی که دارند، همانند چشمه های آبگرم آن، جزء جاهای دیدنی اردبیل نیز شناخته می شوند و بسیاری از گردشگرانی که به اردبیل سفر می کنند، برای گردش و تفریح بیشتر، به سراغ بازدید از انواع جاذبه های گردشگری سرعین می روند. دهکده ای باستانی و تاریخی به نام دهکده صخره ای ویند کلخوران در فاصله 5 کیلومتری از جنوب سرعین قرار دارد که از تاریخی ترین و قدیمی ترین جاهای دیدنی سرعین به حساب می آید. بر اساس تحقیقاتی که تاریخ شناسان در این منطقه انجام داده اند، قدمت این دهکده به دوران اشکانیان و ساسانیان می رسد.

دهکده باستانی ویند کلخوران که از روستاهای تاریخی و مسکونی در شهر سرعین بوده، خانه های قدیمی متعددی در آن وجود دارند که در زیر تپه ها قرار دارند و آن ها نیز جزء دیدنی های این روستا به شمار می روند و تا دوران صفویان مردمانی در آن ها زندگی می کردند و بازدید از آن ها به لحاظ تاریخی دارای ارزش بالایی می باشند. در فاصله 2 کیلومتری از شمال غرب دهکده ویند کلخوران تپه ای رسوبی و بلندی قرار گرفته که فرسایش رودخانه بالیخلو سبب پدید آمدن دیواری بلند در بخش جنوبی آن شده است. دخمه ای سنگی که در ارتفاع 50 متری این رودخانه قرار داشته، نوشته های مختلف و برجسته ای در اطراف آن دیده می شوند که بر اثر گذشت زمان طولانی، به دلیل عوامل طبیعی، دچار فرسایش گردیده اند.

مسیر دسترسی به دهکده ویند کلخوران

دهکده ویند کلخوران که از بافتی قدیمی و تاریخی برخوردار بوده، در فاصله 5 کیلومتری از جنوب غربی شهر سرعین قرار داشته و برای رسیدن به آن بایستی خود را ابتدا به شهر سرعین برسانید و مسیر جنوب این شهر را پیش بگیرید. سپس خود را به میدان امام علی رسانده و وارد بلوار سبلان شوید. پس از رسیدن به میدان سرعین، مسیر آزادراه اردبیل سرعین را پیش گرفته و در آن به مسیر خود ادامه دهید. پس از آن خود را به بزرگراه شهید دادمان رسانده و از طریق جاده ورودی ویند کلخوران، خود را به این دهکده تاریخی و صخره ای برسانید.

آدرس دهکده ویند کلخوران: استان اردبیل، 5 کیلومتری جنوب غربی سرعین، دهکده باستانی ویند کلخوران

روستای بیله درق

روستای بیله درق به واسطه برخورداری از طبیعتی زیبا و دلنواز، از گردشگری ترین جاهای دیدنی سرعین بوده و انواع چشمه های مختلف را در طبیعت خود دارد. این روستای زیبا و گردشگری در فاصله 3 کیلومتری از شمال سرعین قرار داشته که چشمه های آب طبیعی و آبشارهای طبیعی در جای جای طبیعت روستای بیله درق جریان دارند. از آنجایی که آب این روستا از دل کوه های سبلان می جوشد، به صورت گازدار می باشد. روستای بیله درق در میان دره ای واقع شده که دارای عمقی حدود 100 متر می باشد و از هر گونه آلودگی هوا و آلودگی صوتی فاصله دارد. روستای ویلا دره از بهترین جاذبه هایی است که می توانید برای آرامش یافتن و استراحت به سراغ آن بروید.

با توجه به آن که آبشارها و چشمه های متعددی در طیبعت روستای بیله درق وجود دارند، این روستا از بهترین دیدنی های سرعین برای روزهای گرم تابستان به حساب می آید. چشمه های این روستا از بخش های مختلفی از زمین می جوشند و آبی بسیار سرد و خنک دارند. این چشمه ها دارای انواع خواص درمانی می باشند که می توانند به درمان بیماری هایی همچون بیماری های کلیوی و بیماری های دستگاه گوارش کمک کننده باشند. کندوهای عسل و انواع گل و گیاه هایی که در طبیعت روستای بیله درق وجود دارند، بر زیبایی و جذابیت های روستا افزوده اند. علاوه بر این ها، امکانات رفاهی همچون کافه و روستوران در روستای بیله درق برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده اند تا گردشگران بتوانند برای صرف میان وعده و یا وعده غذایی به سراغ آن ها بروند.

جاهای دیدنی سرعین

چشمه های بیله دره

چشمه ها از جمله بهترین جاذبه های دیدنی در میان طبیعت به شمار می روند که بهترین زمان بازدید از آن ها فصل های بهار و تابستان می باشد. چشمه های بیله دره در فاصله 3 کیلومتری از سرعین واقع شده و طبیعتی خارق العاده و بسیار زیبا را پدید آورده اند. این چشمه ها که از بخش های مختلفی از زمین می جوشند، دارای PH اسیدی می باشند. چشمه های بیله دره نیز همانند چشمه های آبگرم سرعین دارای خواص درمانی بوده و برای درمان بیماری های کلیوی و بیماری های دستگاه گوارش مفید می باشند.

آدرس روستای بیله درق: استان اردبیل، سرعین، روستای بیله درق

تپه باستانی آناهیتا

جاهای دیدنی اردبیل تنها به چشمه های آبگرم آن که از گذشته تا کنون شهرت زیادی دارند، محدود نمی شود و جاذبه های دیدنی و گردشگری تاریخی مختلفی در آن وجود دارند. تپه باستانی آناهیتا از جمله بناهای تاریخی به جا مانده در شهر سرعین می باشد که حتی در میان دیدنی های اردبیل نیز شناخته شده و گردشگرانی که به آثار تاریخی و بناهای باستانی علاقه مند هستند، به سراغ بازدید از این تپه تاریخی می روند. این تپه با نام تپه سارقین و تپه زرتشت هم شناخته می شود و با توجه به آثار تاریخی مختلفی که در این منطقه کشف شده اند، قدمت این تپه به اواخر هزاره اول و هزاره دوم پیش از میلاد مسیح می رسد.

با توجه به اسناد و مدارکی که از گذشته در منطقه تپه باستانی آناهیتا کشف شده اند، می توان دریافت که در زمان های گذشته، آتشکده و معابد مختلفی وجود داشتند که عالمان دینی زرتشتی برای عبادت های خود به آن ها مراجعه می کردند. آتشکده هایی نیز هنوز از آن زمان باقی مانده اند که می توان به آتشکده آذرفریق و آتشکده آناهیتا اشاره نمود. در زمان ساسانیان، پادشاهان ساسانی در فصل های تابستان به سراغ این منطقه می رفتند و از آن به عنوان محلی برای اقامتگاه تابستانی خود استفاده می کردند و از آب و هوای دلنشین منطقه لذت می بردند. در حال حاضر بقایایی از یک قلعه تاریخی بر روی تپه باستانی آناهیتا دیده می شود.

آدرس تپه باستانی آناهیتا: استان اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی

جاهای دیدنی سرعین

روستای آلوارس

روستایی به مانند بهشت، سرسبز، بکر، باصفا و با هوایی پاک و به دور از آلودگی به نام روستای آلوارس در میان دامنه های سبلان جای گرفته که از زیباترین دیدنی های سرعین به شمار می آید و بهشتی مخصوص طبیعت دوستان می باشد. اگر به دنبال جاذبه ای در میان جاذبه های گردشگری سرعین هستید تا بتوانید برای آرامش یافتن به سراغ آن بروید، می توانید روستای آلوارس را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. این روستا دارای طبیعتی با طراوت و تازگی بوده که انواع چشمه سارها و نهرهای آب در آن جریان دارند و معروف ترین چشمه ای که در روستای آلوارس وجود دارد، چشمه مین بلاغ است که ماهی های قزل آلا در آن دیده می شوند. گفته می شود قزل آلای ای چشمه از خوشمزه ترین و بهترین قزل آلاهایی است که می توانید طعم تازه آن را تجربه کنید.

طبیعت روستای آلوارس به قدری زیبا و سرسبز است که اگر به آن سفر کنید و گشتی در میان طبیعت آن بزنید، دلتان نمی خواهد به زودی آن را ترک کنید و می خواهید چند روزی را در این روستا به گردش و استراحت بپردازید. این روستا با قدمتی حدود 3 هزار سال از قدیمی ترین روستاهای سرعین به حساب می آید و در 12 کیلومتری غرب شهر سرعین قرار دارد. این روستای زیبا و گردشگری به علت موقعیت جغرافیایی که دارد و در میان دامنه کوه سبلان قرار گرفته، از هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است و به همین جهت از بهترین جاذبه های دیدنی سرعین برای گردش های تابستانی به شمار می رود.

اگر به روستای آلوارس سرعین سفر کردید، عکاسی را فراموش نکنید. طبیعت این روستا به خصوص در فصل های بهار و تابستان که به هر سوی آن نگاهی می اندازید و سرسبزی و طراوت مشاهده می کنید، بهترین لوکیشن برای ثبت عکس های حرفه ای و یادگاری می باشد. انواع گل های رنگارنگ نظیر لاله های وحشی و شقایق های وحشی در میان طبیعت روستای آلوارس وجود دارند که طبیعتی بهشت مانند را برای آلوارس پدید آورده اند.

آدرس روستای آلوارس: استان اردبیل، سرعین، دامنه کوه سبلان

روستای کنزق

در فاصله 3 کیلومتری از شهر سرعین، روستایی تاریخی و گردشگری به نام روستای کنزق یا روستای گنزق قرار گرفته که با توجه به آثار تاریخی مختلفی که در آن کشف شده، قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد مسیح بازمی گردد. یکی از مهمترین مواردی که سبب شهرت هرچه بیشتر این روستا شده، معماری صخره ای آن می باشد که به صورت متروکه باقی مانده اند و در امتداد شرق و جنوب شرقی روستای کنزق قرار گرفته اند. این معماری صخره ای ساخته دست انسان نبوده و بر اثر مرور زمان از انباشه شدن سنگ های رسوبی آهکی و ماسه پدید آمده اند.

قبرستانی تاریخی نیز در این روستا دیده می شود که حاکی از قدمت زیاد روستای گنزق می باشند. خانه های خشتی مختلفی که در طبیعت روستا وجود دارند، نشان دهنده این موضوع می باشند که در دوره ای از تاریخ، این روستا به عنوان روستای مسکونی مورد استفاده قرار می گرفته و افرادی در خانه های آن سکونت داشتند. اما بر اثر زلزله هایی که در طول مدت زمان در این منطقه رخ داده اند، بسیاری از بخش های تاریخی روستای کنزق از بین رفته و تخریب شده اند و موارد زیادی از آن ها باقی نمانده است. از همین رو اگر می خواهید به این روستا سفر کنید و به گردش بپردازید، بیشتر می توانید از طبیعت زیبای آن بهره مند شوید. در بخشی از این روستا دره وجود دارد که با نام دره زرد شناخته می شود و چشمه های پرآب متعددی در آن جریان دارند و درختان گلابی نیز در کنار آن ها وجود دارند. در زبان آذری، اهالی این منطقه دره زرد را با نام ساری دره می شناسند. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، می توانید گلابی های خوشمزه ای که از درختان این دره رشد می کنند، چیده و میل کنید.

آدرس دره کنزق: استان اردبیل، شهر سرعین، فاصله 3 کیلومتری از سرعین، روستای کنزق

جاهای دیدنی سرعین

روستای شایق

اگر به طبیعتی بکر و زیبا در میان جاهای دیدنی سرعین هستید، می توانید حدود 7 کیلومتر از غرب سرعین فاصله بگیرید و طبیعتی بکر، دنج، زیبا و حیرت انگیز را مقابل خود مشاهده کنید. این طبیعت یکی از روستاهای زیبای سرعین است که به نام روستای شایق نامگذاری شده و از طبیعتی خارق العاده برخوردار می باشد. این روستا به دلیل بهره مندی از خاک مناسب و حاصلخیز، از بهترین مناطق برای کشاورزی بوده و انواع محصولات همچون گندم، سیب زمینی و عدس در آن کشت می شوند. از همین رو شغل اکثر اهالی روستای شایق، کشاورزی می باشد. این روستا که از قدمتی طولانی برخوردار بوده و صدها سال گذشته طایفه ای در آن سکونت داشتند که با نام شایق شناخته می شدند. لذا روستای شایق را جزء روستاهای مسکونی این شهر می شناسیم. جاذبه هایی همچون کلک لر تپه سی و زال تپه سی در این روستا وجود دارند که می توانید در صورت سفر به این منطقه می توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

آدرس روستای شایق: استان اردبیل، سرعین، 7 کیلومتری غرب سرعین، روستای شایق

چشمه های آبگرم سرعین

هر زمان که نام شهر سرعین به گوشمان می خورد، چشمه های آبگرم سرعین در ذهن ما تداعی شده و می دانیم که چشمه های آبگرم متعدد و مختلفی در این شهر وجود دارند که مهمترین دلیل برای سفر گردشگران به شهر سرعین محسوب می شوند. با توجه به آن که شهر سرعین در بخش کوهستانی قرار داشته و از آب و هوایی سرد و کوهستانی برخوردار است، گردش و سفر به این شهر را به فصل های بهار و تابستان که دمای هوا در این منطقه بالاتر بوده، موکول می کنیم. اما چشمه های آبگرم سرعین جزء آن دسته از دیدنی های سرعین هستند که در هر فصلی از سال می توان به آن ها مراجعه نمود و از خواص و فواید درمانی آن ها بهره مند شد. در ادامه این بخش به آشنایی با تمام چشمه های آبگرم سرعین می پردازیم.

چشمه آبگرم گاومیش گلی

سرعین را با لقب شهر چشمه های آبگرم می شناسیم. همانطور که می دانیم، چشمه های آبگرم متعددی در میان شهر سرعین وجود دارند که جزء دیدنی های سرعین به شمار می آیند. چشمه آبگرم گاومیش گلی نیز همانند دیگر استخرهای چشمه آبگرم سرعین، جهت درمان انواع دردهای مفصلی مناسب بوده و گردشگران برای درمان بسیاری از دردهای مزمن در پا، کمر، دست و پا به آن ها مراجعه می کنند. چشمه آبگرم گاومیش گلی در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار داشته و به صورت استخری روباز بوده که دارای مساحت 400 متر مربع و عمق 1.3 متر می باشد. چشمه آب گرم گاومیش گلی به عنوان پرآب ترین چشمه آبگرم سرعین شناخته شده و آب آن دارای طعم ترش مزه، تا حدودی بودار و بی رنگ می باشد و انواع املاح معدنی نظیر ترکیباتی از سدیم، کلسیم و کربنات در آن وجود دارند.

علاوه بر در مان بیماری های مفصلی، به درمان بیماری های زنان و بیماری های قلبی نیز کمک می کند. نکته حائز اهمیت این است که این چشمه آبگرم دارای آبی داغ بوده و زمانی که می خواهید وارد آن شوید، باید خیلی مراقب باشید. هنگامی که برای اولین بار به سراغ چشمه آبگرم گاومیش گلی می روید، احتمالا تصور می کنید استخری معمولی همانند دیگر استخرها مقابل شما قرار دارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این استخر آبگرم آرامشی در سرتاسر وجودتان پدید می آورد که به سختی می خواهید از آن بیرون بیایید.

جالب است بدانید در زمان های گذشته، آب این چشمه در نهری تخلیه می شد و آسیابی آبی توسط آن به گردش درمی آمد. با وجود این چشمه آبگرم، همیشه آب چشمه گرم می ماند در زمستان ها از یخ زدگی آن جلوگیری می کند. چشمه آبگرم گاومیش گلی به صورت روباز بوده و انواع امکانات سنتی در آن موجود می باشند. ساعت کاری این چشمه آبگرم به صورت دو شیفت جداگانه برای آقایان و بانوان بوده که ساعت فعالیت آقایان از ساعت 14 بعد از ظهر تا 2 بامداد و ساعت فعالیت بانوان از ساعت 6 صبح تا 13 بعد از ظهر می باشند.

آدرس چشمه آبگرم گاومیش گلی: استان اردبیل، سرعین، خیابان ولیعصر، میدان گاومیش گلی، چشمه آبگرم گاومیش گلی

جاهای دیدنی سرعین

مجتمع آب درمانی سبلان

همانطور که ذکر شد، انواع چشمه های آبگرم در شهر سرعین وجود دارند که هر کدام از آن ها برای آب درمانی و درمان بسیاری از بیماری های مفصلی مناسب می باشند و گردشگران زیادی برای آب درمانی و استفاده از خواص درمانی آن ها به این شهر سفر می کنند. مجتمع آب درمانی سبلان به عنوان بزرگترین مجموعه آب درمانی ایران و خاورمیانه شناخته می شود. این چشمه آبگرم در مجتمعی قرار گرفته که تشکیل شده از بخش های مختلفی نظیر چندین استخر، حوضچه های جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، دوش، وان های انفرادی، خدمات درمانی و پزشکی، پارکینگ و غیره می باشد که می تواند به صورت همزمان به 300 نفر خدمات ارائه دهد.

در میان این استخرها، استخری مخصوص به کودکان تعبیه شده که کودکان می توانند در کنار والدین خود از آبدرمانی بهره مند شوند. مجتمع آبدرمانی سبلان از بهترین و مجهزترین چشمه های آبگرم سرعین بوده که در مساحتی حدود 7 هزار متر مربع قرار گرفته و دارای 2 طبقه می باشد. همچنین انواع امکانات تفریحی در این مجموعه وجود دارند تا گردشگران بتوانند از آن ها بهره مند شوند. آب گرم این مجتمع به دلیل بهره مندی از انواع املاح معدنی برای بسیاری از بیماری های پوستی، روماتیسم، مفصلی، عضلانی و غیره دارای خاصیت درمانی بوده و افراد زیادی برای آب درمانی به این مجموعه مراجعه می کنند.

مسیر دسترسی به مجتمع آب درمانی سبلان

مجتمع آب درمانی سبلان که از بهترین جاهای دیدنی سرعین محسوب می شود، در شهر سرعین و خیابان دانش واقع شده که برای دسترسی به آن بایستی ابتدا خود را به شهر سرعین برسانید و سپس وارد خیابان ولیعصر شوید. پیش از آن که به میدان گاومیش گلی برسید، وارد خیابان دانش شده تا مجتمع آب درمانی سبلان را مقابل خود مشاهده کنید.

آدرس مجتمع آب درمانی سبلان: استان اردبیل، سرعین، خیابان دانش

هتل آب درمانی رویال پارک

یکی از جدیدترین و مدرن ترین جاهای دیدنی سرعین، هتل آب درمانی رویال پارک سرعین می باشد که از سال 1397 فعالیت خود را آغاز نموده و در ساختمانی 5 طبقه با 20 واحد اقامتی قرار گرفته است. مجموعه آب درمانی رویال پارک به عنوان نخستین هتل و مجتمع آب درمانی تخصصی در ایران و خاورمیانه شناخته می شود و موفق به عضویت در سازمان اسپاواتر اروپا شده است. آبگرم این مجموعه از محل آبگرم گاومیش گلی تأمین می شود و با توجه به آن که این مجموعه به عنوان بهترین مرکز و آبگرم های سرعین محسوب می شود، انواع امکانات رفاهی، خدماتی و امکانات تفریحی متنوع در آن وجود دارند که گردشگران می توانند علاوه بر آب درمانی، از تفریح خود نهایت لذت را تجربه کنند.

از امکانات هتل آب درمانی رویال پارک سرعین می توان به استخر آب معمولی، استخر آب معدنی، تونل مه، جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، سونا سرد، تونل مه سرد، غار آرامش، حوضچه آب سرد، حمام ترکی و فواره یخ اشاره کرد که تمامی این موارد در طبقه همکف این مجموعه جای گرفته اند. در طبقه اول هتل آب درمانی رویال پارک نیز انواع امکانات دیگری همچون سالن های ماساژ، باشگاه ورزشی، اتاق نمک، سالن بازی برای کودکان و حمام آفتاب در قسمت روف گاردن وجود دارند که می توانید از آن ها بهره مند شوید. در طبقات بالایی این مجتمع نیز، اتاق های هتل قرار دارند که مسافران می توانند برای اقامت خود به سراغ آن ها بروند. با مراجعه به این مجموعه و استفاده از انواع خدمات آب درمانی می توانید خود را از استرس و نگرانی ها دور کرده و هدیه ای را برای خود و سلامت و آرامش روحتان به ارمغان بیاورید. این مجموعه دارای دو سانس همزمان ویژه آقایان و بانوان به صورت جداگانه می باشد.

شماره تماس هتل آب درمانی رویال پارک سرعین: 0453222222

آدرس هتل آب درمانی رویال پارک سرعین: استان اردبیل، سرعین، خیابان دارایی، مقابل هتل لاله، هتل آب درمانی رویال پارک سرعین

جاهای دیدنی سرعین

آبگرم ساری سو

اگر برای استفاده از چشمه های آبگرم سرعین، به این شهر سفر کرده اید، گزینه های متعددی پیش را خواهید داشت که می توانید به سراغ آن ها بروید و از آن ها برای آب درمانی استفاده کنید. آبگرم ساری سو از دیگر چشمه های آبگرم سرعین است که تنها یک حوض آبگرم در آن وجود دارد و این حوض به دو بخش تقسیم شده و مساحت آن به 42 متر مربع می رسد. آب این استخر آبگرم دارای دمایی حدود 44 درجه سانتی گراد می باشد. لذا زمانی که می خواهید برای وهله اول پا در این استخر آب گرم بگذارید، بایستی خیلی مراقب باشید. آبگرم ساری سو دارای آبی به رنگ مایل به سبز پسته ای و طعمی ترش مزه بوده و جهت درمان بسیاری از بیماری های مفصلی، عضلانی و روماتیسمی مفید می باشد.

آدرس آبگرم ساری سو: استان اردبیل، سرعین، مرکز شهر سرعین، چهارراه قره سویی

مجتمع آب درمانی ژنرال

آب درمانی علاوه بر آن که دارای مزیت های درمانی می باشد، دارای جنبه تفریحی نیز می باشد و انواع مختلفی از چشمه های آبگرم در شهر زیبا و توریستی سرعین وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای امکانات رفاهی و خدماتی متنوعی می باشند. مجتمع آب درمانی ژنرال یکی دیگر از آبگرم های سرعین می باشد که جنب هتل سپید در خیابان شریعتی قرار دارد. مجتمع آب درمانی ژنرال دارای دو بخش مجزا ویژه آقایان و بانوان بوده و از مجهزترین و شیک ترین مجتمع های آب درمانی سرعین به شمار می رود.

مجموعه آبگرم ژنرال از بخش هایی همچون یک استخر کوچک، یک استخر بزرگ، سونا بخار، سونا خشک، جکوزی، رختکن، دوش، بوفه و غیره برخوردار می باشد. دمای استخر این مجموعه به حدود 44 درجه سانتی گراد می رسد. شاید جالب باشد بدانید، در زمان های گذشته یکی از فرماندهان روسی که در شهر سرعین قرار داشت و پای وی دچار جراحتی شده بود، جراحت پای خود را در چشمه آبگرم این منطقه درمان نمود و به همین جهت این چشمه آبگرم با نام مجتمع آبگرم ژنرال نامگذاری کردند.

آدرس مجتمع آب درمانی ژنرال: استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

جاهای دیدنی سرعین

آبگرم بش باجیلار

از قدیمی ترین و معروف ترین آبگرم های سرعین، آبگرم بش باجیلار می باشد که در میان دره ای سرسبز واقع شده است. محلی های قدیمی این منطقه، آبگرم بش باجیلار را با نام دره لر سویی نیز می شناسند. محوطه ای که این آبگرم معروف در آن قرار گرفته از طبیعتی سرسبز و پوشده از چمنزار و درختان سپیدار و چنار تشکیل شده است. منبع تأمین آب چشمه آبگرم بش باجیلار از چشمه بش باجلار بوده و به دلیل برخورداری از انواع مواد معدنی طعم آن کمی ترش، بو دار و کدر می باشد.

دمای آب استخر آبگرم بش باجیلار به حدود 35 درجه می رسد و همانند دیگر آبگرم های این شهر، برای درمان بیماری های مفصلی و عصبی مفید است. مجتمع آب درمانی بش باجیلار دارای بخش های مختلفی اعم از استخری بزرگ با وسعت 288 متر مربع با عمق 1.2 و 1.4 متر، سونای خشک، سونای بخار، 6 واحد جکوزی، 6 عدد دوش انفرادی و دوش عمومی می باشد و انواع امکانات رفاهی نظیر خدمات درمانی و پزشکی و پارکینگ در این مجموعه وجود دارند.

آدرس آبگرم بش باجیلار: استان اردبیل، سرعین، میدان گاومیش گلی، خیابان ژنرال

مجتمع آب درمانی پهنلو

یکی دیگر از مجهزترین مجتمع های آب درمانی سرعین، مجتمع آب درمانی پهنلو می باشد که با نام مجتمع آب درمانی ارشاد نیز شناخته می شود و منبع تأمین آب این مجتمع از طریق چشمه پهنلو می باشد. این مجتمع به دلیل برخورداری از محیطی تمیز و مجهز، از بهترین مجتمع های آبگرم سرعین محسوب می شود و گردشگران زیادی آن را برای آب درمانی انتخاب می کنند. آبگرم مجتمع درمانی ارشاد به دلیل بهره مندی از انواع املاح معدنی برای درمان بسیاری از بیماری های قلبی، بیماری های عصبی و دردهای مفصلی مفید می باشد.

از آنجایی که آب این مجموعه همیشه در حال جوشان است، دارای دمای بالایی می باشد. از انواع امکانات مختلفی که در این مجتمع آب درمانی وجود دارند می توان به یک استخر بزرگ، استخر کوچکتر برای کودکان، بخش ماساژ، جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، آبشار آب داغ، تونل مه سرد، حمام ترکی، وان های انفرادی، فیش تراپی، دوچرخه داخل آب، گذر سلامت و فیتنس، دوش، تردمیل و غیره اشاره نمود که هر کدام از آن ها دارای فواید مخصوص به خود می باشند.

شماره مجتمع آب درمانی پهنلو: 04532221931

آدرس مجتمع آب درمانی پهنلو: استان اردبیل، میدان سهند، خیابان پهنلو

جاهای دیدنی سرعین

آبگرم قهوه سویی

شهر سرعین از تنوع بالایی به لحاظ چشمه های آبگرم برخوردار بوده و در هر محله ای از این شهر، آبگرم های مختلفی وجود دارند که گردشگران می توانند به سراغ هر کدام از آن ها را که بخواهند، بروند. آبگرم قهوه سویی مجتمع آبگرم دیگری در شهر سرعین است که دارای دو بخش مجزا برای آقایان و بانوان می باشد. آب مجتمع آب درمانی آبگرم قهوه سویی به لحاظ ترکیبات شیمیایی، به عنوان آب های کلر بیکربناته کلسیک گازدار حاوی رسوبات آهم بوده و دارای دمای بالایی می باشد. مجتمع آبگرم قهوه سویی نیز همانند دیگر آبگرم های سرعین دارای خواص درمانی مختلفی بوده که گردشگران می توانند برای درمان بسیاری از بیماری های مفصلی، تسکین درهای عضلانی و استخوانی، بیماری های قلبی و غیره به این مجموعه مراجعه کنند.

همانطور که ذکر شد، این مجتمع آب درمانی دارای بخش های جداگانه ای برای آقایان و بانوان بوده که هر کدام از بخش ها از امکاناتی نظیر استخر بزرگ، استخر کودکان، جکوزی، دوش آب گرم، دوش آب سرد، سونا بخار، سونا خشک، ماساژ درمانی، رختکن، بوفه و غیره برخوردارند. آب درمانی در چشمه های آبگرم سرعین به قدری دارای خاصیت و فواید می باشد که بعد از شنا و قدم زدن در آب، می توانید حس سبکی و آرامش را در سرتاسر وجود خود احساس کنید. خوب است بدانید که آبگرم قهوه سویی برخلاف دیگر مجتمع های آب درمانی آبگرم سرعین چون فاقد گوگرد و گاز H2S می باشد، هیچ بویی ندارد و بهترین گزینه برای افرادی است که به بو حساس هستند.

شماره تماس آبگرم قهوه سویی: 0452222324

آدرس آبگرم قهوه سویی: استان اردبیل، شهر سرعین، خیابان طالقانی، مجتمع آب درمانی آبگرم قهوه سویی

مجتمع آب درمانی ایرانیان

مجتمع آب درمانی ایرانیان که دارای مساحتی حدود 4.600 متر مربع می باشد، در بلوار سبلان شهر سرعین واقع شده و از بزرگترین مجتمع های آب درمانی سرعین شناخته می شود و انواع امکانات رفاهی و خدماتی در آن وجود دارند. مجتمع آب درمانی ایرانیان از دو بخش جداگانه برای آقایان و بانوان تشکیل شده که هر کدام از آن ها به صورت مجزا دارای امکانات متعددی می باشند. از امکانات مجتمع آب درمانی ایرانیان می توان به استخر آب گرم معدنی، استخر جوانان، استخر کودکان، جگوزی گروهی، سونا خشک، سونا بخار، سالن های ورزشی و غیره اشاره نمود.

شماره تماس مجتمع آب درمانی ایرانیان: 04532224050

آدرس مجتمع آب درمانی ایرانیان: استان اردبیل، شهر سرعین، بلوار سبلان، مجتمع آب درمانی ایرانیان

جاهای دیدنی سرعین

چشمه گوز سویی

چشمه گوز سویی که به معنی آب چشم می باشد، یکی دیگر از چشمه های آبگرم سرعین بوده که در حال حاضر به عنوان بخشی از مجتمع آب درمانی قهوه سویی شناخته می شود. این مجتمع آب درمانی نیز دارای دو بخش مجزا ویژه آقایان و بانوان است که انواع امکانات رفاهی و خدمات در دو بخش وجود دارند که شامل استخر آب گرم، استخر کودک، جکوزی، سونا بخار، سونا خشک، ماساژ تراپی، رختکن و بوفه می شود. آب مجموعه آبگرم چشمه گوز سویی به 21 درجه سانتی گراد می رسد و دمای آن به گرمای دیگر مجتمع های آبگرم سرعین نمی رسد. اما به دلیل وجود املاح معدنی همچون سدیم پتاسیم، کلسیم، بی کربنات، منیزیم و سولفات دارای آبی با رنگ تیره و طعم ترش مزه و بدون بو می باشد.

شماره تماس چشمه گوز سویی: 04532224060

آدرس چشمه گوز سویی: استان اردبیل، شهر سرعین، خیابان طالقانی، مجتمع آب درمانی قهوه سویی، چشمه گوز سویی

چشمه آبگرم قره سویی

چشمه ابگرم قره سویی در بخش غربی شهر سرعین واقع شده و با نام چشمه آبگرم اعصاب سویی نیز شناخته می شود. چشمه های آبگرم جزء آن دسته از مناطق دیدنی سرعین می باشند که در هر فصلی از سال می توانید به آن ها مراجعه کنید و از فواید و خواص آن ها بهره مند شوید. دمای آب این مجموعه به 44 درجه سانتی گراد می رسد و برای درمان انواع بیماری های مفصلی، روماتیسمی و تسکین دردهای عضلانی مفید می باشد. این مجموعه دارای دو استخر به نام قره سو و ساری سو می باشد که در دو سانس مختلف ویژه آقایان و بانوان فعالیت دارد.

آدرس چشمه آبگرم قره سویی: استان اردبیل، سرعین، چهارراه قهوه سویی، جنب آبگرم ساری سو

جاهای دیدنی سرعین