جاهای دیدنی اردبیل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

9 خرداد

دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور اردبیل دریاچه ای زیبا در میان طبیعت اردبیل است که طبیعتی بکر و چشمنواز را پدید آورده و گردشگران زیادی را برای گردش و تفریح به سمت خود جذب می کند. دریاچه ها، آبشارها، چشمه ها […]

1 اردیبهشت

دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل اردبیل دریاچه ای زیبا و دیدنی در میان شهر اردبیل است که به دلیل بهره مندی از چشم اندازی زیبا، از دیدنی ترین جاذبه های اردبیل محسوب می شود. از آنجایی که شهر اردبیل در ناحیه […]

16 فروردین

پل هفت چشمه

اردبیل یکی از بهترین و تاریخی ترین مناطق ایران است که به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف درون خود توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. به دلیل عبور رودخانه معروف بالیقلوچای  از درون شهر […]

7 اسفند

مراکز خرید اردبیل

مراکز خرید اردبیل با توجه به تنوع زیادی که در آن ها دیده می شود، از جمله بهترین جاذبه های دیدنی و گردشگری در این شهر به شمار می آیند که علاوه بر اهالی اردبیل، گردشگرانی که به […]

6 اسفند

بهترین فست فود های اردبیل

اردبیل یکی از مهم ترین شهر های ایران بوده که به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف عده زیادی را به سمت خود جذب می کند. علاوه بر رستوران های این منطقه می توان به فست فودی های […]

30 فروردین

بهترین رستوران های اردبیل

یکی از خنک ترین مناطق ایران که در بیشتر روز های سال پوشیده از برف است، اردبیل می باشد. این منطقه با داشتن انواع جاذبه های گردشگری و طبیعی درون خود توانسته عده زیادی را جذب نماید. یکی […]

یکی از بهترین و بزرگ ترین شهر های ایران که توانسته عده زیادی را در طول سال به سمت خود جذب نماید، استان اردبیل می باشد. این منطقه توانسته به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف درون خود در میان مردم کشور به شهرت برسد و افراد برای تماشای این مناظر راهی اردبیل می شوند. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی اردبیل رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جنگل فندقلو

یکی از بهترین مناطق گردشگری اردبیل که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، جنگل فندقلو می باشد. این جنگل توانسته عده زیادی از افراد را به خود جذب نماید. جنگل های هیرکانی فندقلو در حدود 25 تا 50 میلیون سال قدمت داشته و در واقع از عصر یخبندان سلامت بیرون آمده و تا امروز پا برجا مانده است. این جنگل به عنوان یکی از مهم ترین گنج های سیاره زمین به حساب می آید. اگر تمایل داشتید به این جنگل بروید باید بدانید که در ده کیلومتری جنوب شهرستان نمین می توانید به آن برسید.

در سال 1389 طراح آزاد سازی مارال تصویب شد و در حال حاضر در یک منطقه محافظت شده یازده مارال در حال زندگی هستند. لازم به ذکر است درست در همین سال این جنگل به فهرست میراث یونسکو اضافه شد. در این جنگل درخت های فندق تعداد زیادی دارند و حتی نام جنگل نیز به همین دلیل برداشته شده است. تعداد گونه های جنگلی شناخته شده در این جنگل به 19 عدد می رسد که از بین آن ها می توان به فندق، راش، بلوط، بیدمشک و… اشاره نمود. اگر به اردبیل سفر کردید بهتر است مراجعه به این جنگل را از دست ندهید.

آدرس جنگل فندقلو: اردبیل، جنوب شهرستان نمین

جنگل فندقلودریاچه نئور

از دیگر جاذبه های این استان که نزدیک به جاده اسالم به خلخال قرار گرفته، دریاچه نئور می باشد. این دریاچه توانسته به دلیل زیبایی و بکر بودن نواحی اطرافش عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. این دریاچه دارای عمق های مختلفی است و دارای دو بخش مجزا می باشد. مساحت بخش کوچک تر دریاچه 40 هکتار و بخش بزرگ تر تقریبا 180 هکتار است. این منطقه حفاظت شده بوده و زیر نظر محیط زیست است چرا که اقلیم آن بسیار پر اهمیت می باشد.

در این ناحیه بالغ بر هفتاد گونه گیاهی وجود دارد و تعداد گونه های جانوری این ناحیه به 90 گونه می رسد. اگر تمایل داشتید برای سفر به این منطقه اقدام کنید بهتر است فصول بهار و تابستان را انتخاب کنید. در اطراف دریاچه نئور اردبیل می توان کمپ کرد و از مناظر لذت برد. عمق دریاچه در اوقات مختلف سال تغییر می کند و به طور کلی از 5 تا 13 متر این تغییر رخ می دهد. زمین های کشاورزی اطراف از آب این دریاچه استفاده می کنند و آبیاری آن ها توسط دریاچه نئور انجام می شود.

آدرس دریاچه نئور: اردبیل، جاده اردبیل به طرف خلخال، روستای بودالالو، فرعی سمت چپ، دوازده کیلومتری راه فرعی

دریاچه نئوردریاچه شورابیل

یکی از بزرگ ترین دریاچه هایی که درون شهر قرار دارد در کشور با نام شورابیل و در اردبیل می باشد. وسعت این دریاچه به 180 هکتار می رسد و امکانات مختلفی در آن قرار دارد. اکثر مسافرانی که شهر اردبیل را برای تفریح انتخاب می کنند با مراجعه به دریاچه شورابیل تجربه ای خوب را برای خود رقم می زنند. قدمت این دریاچه حتی از دریاچه ارومیه نیز بیشتر می باشد و با نام تالاب هم معرفی می شود. شوری آب این دریاچه از 80 گرم در لیتر تبدیل به 2 گرم شده است که این موضوع نشان دهنده شیرینی آب دریاچه می باشد.

نامگذاری دریاچه نیز به همین دلیل شوری بیش از حد بوده است. شوری این دریاچه از گذشته ها تا به امروز تقریبا چهل برابر کمتر شده و حتی امروزه گفته می شود طعم شوری ان خیلی کم حس می شود. عمق دریاچه شورابیل اردبیل در با ارتفاع ترین نقاط آن یازده متر است و تقریبا نیم متر در مواقع مختلف سال تغییر عمق دارد. یک سری قایق پدالی در این دریاچه موجود است که در صورت تمایل می توانید از آن ها استفاده کنید.

هم چنین یک زیپ لاین نیز در سال 1397 افتتاح شد که به عنوان هیجان انگیز ترین جاذبه این ناحیه به شمار می رود و طول رفت و برگشت آن به 960 متر می رسد. مسافران معمولا می توانند از انواع محل های اقامتی در اطراف این دریاچه استفاده نمایند. این دریاچه برای کسانی مناسب است که تمایل دارند برای تصویر برداری قاب های زیبایی را ثبت نمایند. بهتر است در سفرتان به اردبیل این دریاچه در دل شهر اردبیل را از دست ندهید.

مسیر دسترسی دریاچه شورابیل

برای رسیدن به این دریاچه می توانید ابتدا خود را به میدان پلیس برسانید و سپس در جهت شرق آن به سمت خیابان شورابیل ادامه دهید. با ادامه دادن این خیابان می توانید در نهایت به مقصدتان وارد شوید. مسافت این مسیر در حدود 2.2 کیلومتر بوده و بدون ترافیک 8 دقیقه در راه خواهید بود. دریاچه شورابیل از مسیر گفته شده به راحتی قابل دسترس بوده و می تتوانید به آن برسید.

دریاچه شورابیلآرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

از دیگر مکان های دیدنی اردبیل که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این استان نیز به شمار می رود، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد که در 85 سالگی و در سال 375 قمری دار فانی را وداع گفت. این آرامگاه مدفن عارفی پر آوازه در زمان صفویه بوده که به عنوان یکی از 10 بنای باستانی مهم در ایران شناخته می شود. در سال 1389 به عنوان یازدهمین اثر مهم تاریخی کشور در لیست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسید.

در این اثر تاریخی شما می توانید انواع هنر های مختلف مثل گچبری های متنوع، نقره کاری های زیبا، خوشنویسی های چشم نواز، کاشی کاری های مختلف و… را تماشا نمایید. در این اثر شما هم چنین می توانید موزه های مختلفی را نیز تماشا نمایید که از بین آن ها می توان به موزه سنگ یا موزه چینی ها اشاره نمود. شما در این مجموعه هم چنین می توانید قبور افراد مهم دیگر هم چون شاه اسماعیل صفوی و مادرشان را نیز ببینید.

در دوران صفویه این بنا ارزش بسیار بالایی داشت و به عنوان یکی از مهم ترین مناطق سیاسی به شمار می رفت. بعد از دفن پیکر شاه اسماعیل در این بنا، اهمیت این اثر تاریخی دو چندان شد. این بنا شامل بخش های مختلفی است که از بین آن ها می توان به تالار دارالحفاظ، چله خانه، حرم خانه، صحن، جنت سرا، سردر و… اشاره نمود. این اثر تاریخی یکی از مهم ترین دیدنی های اردبیل بوده که نباید آن را از دست بدهید.

آدرس آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی: اردبیل، خیبان شیخ صفی، میدان عالی قاپو

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلیدریاچه سو ها

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردبیل که برای تماشی آن می توانید اقدام کنید و لحظات خوب و خاطره انگیزی را داشته باشید، دریاچه سو ها می باشد. این دریاچه و محیط اطراف آن بسیار زیباست تا جایی که بسیاری از افراد برای دیدن آن از نقاط مختلف راهی این شهر می شوند. این دریاچه در یک روستا به همین نام قرار گرفته که تقریبا 350 خانوار در آن سکونت دارند. روستای سوها در نزدیکی جنگل های فندقلو بوده و شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم از جنگل های فندقلو دیدن کنید و هم از به این روستا رفته و در کنار دریاچه لحظات به یاد ماندنی را داشته باشید.

بسیاری از مسافران اطراف دریاچه سوها را محل کمپ خود در نظر می گیرند چرا که زیبایی اطراف دریاچه می تواند لحظات خوشی را به ارمغان آورد. اگر تمایل داشتید به این دریاچه بروید بهتر است تابستان را انتخاب کنید که هوای حاکم بر این ناحیه خنک بوده و می تواند شما را از گرمای طاقت فرسای این فصل در امان دارد. این دریاچه شاید برای شنا مناسب نباشد ولی می تواند برای ماهی گیری جای خوبی باشد. این دریاچه که از جاهای دیدنی نمین محسوب شده و هم چنین یک سری امکانات نیز دارد که از بین آن ها می توان به اغذیه فروش ها و اقامتگاه های بومگردی اشاره کرد که همگی توانسته اند شرایط را برای مسافران آسان تر نمایند.

آدرس دریاچه سوها: اردبیل، شهرستان نمین، 4 کیلومتری شمال شرق روستای سوها

دریاچه سو هاموزه مردم شناسی اردبیل

این موزه از دیگر مکان های تاریخی شهر اردبیل بوده که شما می توانید برای تماشای آن در سفرتان به این شهر اقدام نمایید. موزه مردم شناسی اردبیل در گذشته یک حمام بوده که شخصی با نام ظهیر الاسلام در دوران ایلخانی آن را بنا کرده بود. با تغییر کاربری حمام به موزه، امروزه می توانید بخش هایی جدید در کنار موزه را ببینید که برخی از بازسازی ها و بخش های مختلف در اینجا از زمان قاجار شروع شدند. شما با ورود به موزه و تماشای بخش های مختلف آن می توانید فرهنگ و اصالت مردم را در دوران مختلف تماشا کنید.

از بخش های مختلف این موزه می توان به سربینه، گنبد، گرمخانه، استخر های آب گرم، رختکن و… اشاره نمود. البته بخش های دیگری نیز وجود دارند که در طول زمان به حمام اضافه شده اند و تماشای آن ها نیز خالی از لطف نمی باشد. موزه مردم شناسی اردبیل در میدان عالی قاپوی شهر واقع شده که به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی می توانید از یکی از بهترین مکان های شهر برای اقامت خود یا رستوران و کافه گردی بهره ببرید. این اثر تاریخی که دارای مجسمه های مختلفی نیز می شود، در سال 1378 توسط میراث فرهنگی خریداری شد و از آن پس نیز یک سری بازسازی بر روی موزه انجام گردید.

مسیر دسترسی موزه مردم شناسی اردبیل

برای رسیدن به این موزه که در میدان عالی قاپو واقع شده، می توانید ابتدا خود را به قیام برسانید و در جهت جنوب آن ادامه دهید. کمی بعد با رسیدن به چهار راه عالی قاپو به سمت راست رفته و به بلوار طالقانی وارد شوید. این  بلوار را کمی ادامه دهید تا در نهایت به مقصدتان که در سمت راست شما قرار دارد برسید. مسیر گفته شده از نزدیکی چهاراره عالی قاپو تا موزه مردم شناسی مسافتی در حدود 150 متر داشته و به آسانی با کمک از مسیر دسترسی زیر می توانید در هر جایی از شهر که بودید به مقصد برسید.

موزه مردم شناسی اردبیلخانه تاریخی صادقی

از دیگر مکان های دیدنی اردبیل که در محله اوچدکان قرار گرفته، خانه تاریخی صادقی می باشد. خانه صدقی در سال 1283 قمری در دوران قاجار احداث شد و ساخت این خانه به مدت چهار سال طول کشید. این خانه بخش های مختلفی دارد که اندرونی آن مختص مالک یا مالکین بوده و خدمتکاران نیز در بخش دیگر با نام خادم نشین می زیستند. معماری این بنا بسیار زیباست و هم اکنون می توانید هم به عنوان رستوران از آن استفاده کنید و هم به عنوان یک جای دیدنی. رستوران خانه صادقی بسیار غذا های خوش طعمی داشته و به عنوان یکی از بهترین رستوران های اردبیل معرفی می شود.

البته بخش های دیگر این خانه تاریخی را نیز در کاربری های دیگر مثل کافی شاپ، تالار عقد، سالن همایش و… می توانید استفاده نمایید. خانه های تاریخی اردبیل را در ورود به این شهر باید در اولویت خود قرار دهید چرا که معماری و زیبایی آن ها می تواند تجربه ای جذاب برایتان داشته باشد.

آدرس خانه صادقی: اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد

خانه تاریخی صادقیبازار بزرگ اردبیل

از دیگر محل های تاریخی و دیدنی اردبیل که می توانید با مراجعه به آن هم خریدتان را انجام دهید و هم از یک جای تاریخی دیدن نمایید، بازار بزرگ اردبیل می باشد. قدمت این بازار به قرون 7 و 8 قمری می رسد و حتی گفته شده در قرن 4 نیز از این بازار نام برده شده است. رونق بازار در قرون هفت و هشت بالا بوده و شغل های مختلفی در آن مشغول امرار معاش بودند. هم اکنون نیز اگر به بازار بزرگ اردبیل بروید می توانید حجره ها و مغازه های مختلف در کاربری های متفاوت را تماشا کنید و برای خرید سوغات یا آن چه نیاز دارید نیز اقدام نمایید.

این بازار برای بسیاری از افراد نقش مهمی داشته چرا که دوران صفویه و قاجاریه را یک جا به شما نشان می دهد. بازار اردبیل از بخش های مختلفی تشکیل شده که از بین آن ها می توان به راسته ها، مسجد، گرمابه، تیمچه ها و… اشاره نمود. در این بازار می توانید برای خرید انواع خشکبار، انواع کالا های زینتی، پوشاک، فرش و گلیم و… اقدام نمایید بنابراین بهتر است در سفرتان به اردبیل این گزینه را از دست ندهید.

آدرس بازار بزرگ اردبیل: اردبیل، خیابان امام خمینی

بازار بزرگ اردبیلخانه ارشادی اردبیل

از دیگر آثار تاریخی اردبیل که با سفر به این شهر می توانید از آن دیدن نمایید، خانه ارشادی می باشد. این خانه زیبا و تاریخی در انتهای دوره پهلوی ساخته شد و بانی آن خانواده ای با نام علوی بودند. در ابتدا خانه علوی به عنوان یک مدرسه شروع به کار کرد. مالک آخر این خانه تاریخی اردبیل تا سال 1377 در آن زیست داشتند و خانواده ارشادی بودند که فامیلی خود را بر روی این اثر تاریخی گذاشتند.

معماری خانه ارشادی اردبیل بسیار زیباست و بهتر است در مراجعه به این بنا تماشای طاق نما ها و پنجره ها یا مقرنس های گچی را از دست ندهید. این خانه زیبای تاریخی در اردبیل به تاریخ دهم دی ماه سال 1381 در لیست آثار ملی ثبت رسید. بهتر است برای تماشای معماری و زیبایی های این بنا در سفر به اردبیل حتما سری به خانه ارشادی بزنید.

مسیر دسترسی خانه ارشادی

برای رسیدن به این خانه تاریخی که در خیابان کاشانی شهر واقع شده، بهتر است ابتدا خود را به خیابان کاشانی رسانده و سپس در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. کمی بعد با رسیدن حاجی ستار به طرف راست پیچیده و بعد از رسیدن به اوچدکان به طرف راست رفته و خیابان را ادامه دهید. در نهایت می توانید بعد از امامی یگانه به مقصدتان وارد شوید. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 600 متر داشته و تقریبا 3 دقیقه نیز در راه خواهید بود. هم چنین در هر نقطه ای شهر که بودید نیز می توانید با استفاده از لوکیشن زیر با نقشه و به راحتی خود را به خانه ارشادی برسانید.

خانه ارشادی اردبیلپیست اسکی آلوارس

یکی از بهترین مکان هایی که در فصل زمستان برای استفاده از آن می توانید به اردبیل سفر کنید، پیست اسکی آلوارس می باشد. این پیست به دلیل دارای بودن امکانات مناسب و هم چنین معروف شدن در بین افراد مختلف توانسته به یکی از بهترین پیست های اسکی کشور تبدیل شود. افراد مختلف از نقاط متعدد اردبیل و هم چنین از دیگر جاهای کشور برای استفاده از آن اقدام می کنند. این پیست تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های اردبیل شده که در سرعین قرار گرفته است. این پیست در دامنه های سبلان بوده و در یک روستا با نام این پیست قرار گرفته است.

از امکانات پیست آلوارس می توان به بالابر، رستوران، تله سیژ، کافه و… اشاره نمود که از هر کدام از آن ها که تمایل داشته باشید می توانید استفاده نمایید. قبل از ورود به پیست اسکی آلوارس بهتر است ابتدا اقدام به تهیه بلیط آن نمایید و سپس برای استفاده از آن اقدام کنید. لازم به ذکر است تجهیزات مربوط به کرایه وسایل اسکی کمی محدود بوده و بهتر است وسایل و تجهیزات خود را به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر به اردبیل در ماه های سرد سال سفر کردید بهتر است استفاده از این پیست را از دست ندهید.

شماره تماس پیست اسکی آلوارس: 33750778-045

قیمت بلیط پیست اسکی آلوارس: 35000

پیست اسکی آلوارسبالیقلوچای

یکی از بهترین دیدنی های اردبیل که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، رودخانه بالیقلوچای می باشد. این رودخانه به دلیل عبور از منطقه شهری توانسته مناظر زیبایی را خلق کند به طوری که اگر به کنار رودخانه در هر نقطه ای از شهر بروید می توانید لحظات خوبی را تجربه نمایید. بالیقلو چای معمولا ماهی های بسیار زیاد و متنوعی را در خود دارد و به همین دلیل می توان برای ماهی گیری نیز از آن استفاده نمود.

بر روی قسمت های مختلف این رود پل های معروفی ساخته شده که از بین آن ها می توان به پل یعقوبیه و هفت چشمه اشاره نمود. این رودخانه از برف های کوه سبلان سرچمه دارد و در نهایت به رود قره سو می ریزد. رودخانه بالیقلوچای طولی معادل 75 کیلومتر داشته که اکثر آن یعنی تقریبا 50 کیلومتر آن در بخش کوهستانی می باشد و مابقی در جلگه است. بهتر است در صورت سفر به این شهر خود را به کنار رودخانه رسانده و تصاویر زیبای خود را ثبت نمایید.

آدرس رود بالیقلوچای: استان اردبیل، اردبیل

بالیقلوچایپیست اسکی فندقلو

از دیگر محل های زیبای اردبیل که افراد زیادی برای استفاده از ان اقدام می کنند، پیست اسکی فندقلو می باشد. این پیست از دیگر پیست های موجود در استان اردبیل است که بر روی چمن بوده و افراد ورزشکار زیادی را نیز به سمت خود جذب می کند. اولین دوره مسابقات اسکی روی چمن در سال 1392 در این منطقه برگزار شد و استاندارد های بین المللی لازم برای استفاده از این پیست نیز در آن برقرار می باشد. ارتفاع این پیست از سطح دریا 1700 متر بوده و در منطقه ای کوهستانی به وجود آمده است.

این منطقه به دلیل دارا بودن تله کابین و دیدنی های منحصر به فرد بسیار زیبا، توانسته افراد غیر ورزشکار را نیز به سمت خود بکشاند. لازم به ذکر است که پیست اسکی روی چمن فندقلوی نمین در سال 1399 به دلیل مرغوب بودن و دارا بودن تجهیزات لازم، به یک پیست بین المللی مبدل گشت. این پیست به خصوص برای تصویر برداران می تواند قاب های زیبایی را به ارمغان آورد تا آن ها بتوانند تصاویر زیبایی را ثبت نمایند. اگر به اردبیل سفر کردید بهتر است این منطقه را از دست ندهید.

آدرس پیست اسکی فندقلو: اردبیل، 10 کیلومتری نمین، منطقه فندقلو

پیست اسکی فندقلوشهر یئری

از دیگر جاذبه های اردبیل یک منطقه زیبا به نام شهر یئری می باشد که در توابع روستای پیرازمیان است. این منطقه باستانی وسعتی معادل 400 هکتار داشته و از سه بخش تشکیل شده است. در گذشته این جا یک قلعه باشکوه بوده که در سال 1450 قبل از میلاد ساخته شده بود. شهر یئری تا سال 1381 زیر خاک مدفون بود ولی بعد از کشف آن در مهر ماه به لیست آثار ملی اضافه شد.

تصاویری که بر روی سنگ های این شهر وجود دارد نقاط مشترکی با سنگ نگاره های کشور هایی مثل ازبکستان، ترکیه، تاجیکستان، مصر، عراق، پاکستان و… دارد و این موضوع نشان دهنده گستردگی فرهنگ در سرزمین های دور از هم در ایام قدیم دارد. گور های این شهر اکثرا به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد بر می گردد. از جمله بخش های این شهر باستانی می توان به قلعه نظامی، قوشا تپه، گورستان و معبد اشاره نمود. قدمت هر کدام از این بخش ها متفوت از هم بوده و این نشان دهنده ساخت آن ها در ادوار متفاوت است.

قلعه شهر یئری وسعتی معادل 100 هکتار دارد و در بالاترین نقطه محوطه ساخته شده و قدمت آن همانند معبد به عصر آهن برمی گردد. قوشا تپه درواقع دو تپه رو به روی هم بوده که در بخش غربی محوطه می توانید آن را بیابید. قدمت قوشا تپه به عصر مس یعنی 6000 سال قبل از میلاد می رسد. بهتر است قبل از مراجعه به این منطقه ابتدا با تاریخ بخش های مختلف آن شوید و سپس برای تماشای آن اقدام نمایید تا بتوانید تجربه بهتری از بازدید خود به دست آورید.

در این منطقه در فاصله سال های 1383 تا 1385 سه دوره حفاری انجام شد که بعد از هر کدام از آن ها اشیای قدیمی مختلف که هر کدام نشان دهنده نوع فرهنگ مردم دوران قدیم میشد را به دست آوردند. شهر یئری یکی از بهترین و قدیمی ترین آثار باستانی کشور بوده که در اردبیل قرار گرفته و بهتر است مراجعه به آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

آدرس شهر یئری: اردبیل، 31 کیلومتری شرق مشگین شهر، شمال غربی روستای پیرازمیان

شهر یئریجمعه مسجد اردبیل

یکی از قدیمی ترین بناهای اردبیل با نام جمعه مسجد شناخته می شود که در بلوار مدنی این شهر واقع شده است. قرار گرفتن جمعه مسجد در کنار یک آتشکده زمان اشکانیان توانسته به اهمیت آن بیفزاید. جالب است بدانید که ساختمان اصلی این مسجد در حمله مغول ها به ایران از بین رفت و بعد ها در سال 650 قمری دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. اگر به این بنا مراجعه کنید خواهید دید که همان ساختمان اصلی از بین رفته و شما قادر به تماشای قسمت های کمی از جمعه مسجد خواهید بود.

معماری این اثر به دلیل این که بخش عظیمی از آن در طول زمان به دلیل عدم رسیدگی و عدم مرمت از بین رفته، کمتر از بنا های دیگر قابل تماشا می باشد. با این حال قسمت های باقی مانده از این اثر نشان دهنده این است که این مسجد قدمتی تا زمان سلجوقیان دارد. بهتر است در سفر به اردبیل این بنای تاریخی را از دست ندهید.

آدرس جمعه مسجد: اردبیل، بلوار مدنی

جمعه مسجد اردبیلپل هفت چشمه

یکی از جاذبه های درون شهر اردبیل پل تاریخی هفت چشمه می باشد. این پل از دیدنی های اردبیل بوده و در میدان 15 خرداد شهر ساخته شده است. از پل هفت چشمه با نام پل داش کسن نیز یاد می شود و حتی نام هایی هم چون یدی گوزلی، ججین و گورپی قرمزی نیز بر روی آن گذاشته شده است. دلیل نام گذاری این پل وجود هفت دهانه آجری می باشد که با استفاده از گچ و آهک ساخته شده اند. قدمت پل هفت چشمه به دوران صفویه برمی گردد و در سال 1348 این پل در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

بعد از انقلاب و در سال 1374 یک مرمت بر روی آن انجام گرفت و بهتر است هم اکنون نیز یک بازسازی دوباره بر روی آن صورت گیرد. شما ب رفتن به روی این پل می توانید نمایی زیبا از رودخانه بالیقلو چای داشته باشید و به همین دلیل تصویر بردارانی که به این شهر سفر می کنند معمولا نمای مقابل این پل را برای قاب بندی انتخاب می کنند.

مسیر دسترسی پل هفت چشمه

برای رسیدن به پل هفت چشمه بهتر است ابتدا خود را به خیابان مطهری برسانید و در جهت شمال شرقی آن ادامه دهید. کمی بعد به سمت چپ رفته تا به میدان برسید. میدان را دور بزنید و از خروجی سوم وارد مطهری شوید. هر جایی که توانستید از معلم عبور کنید و به طرف پل بروید. مقصدتان در سمت راست شما قرار دارد و به راحتی حتی با کمک گرفتن از لوکیشن زیر نیز می توانید با نقشه خود را به این پل تاریخی اردبیل برسانید.

پل هفت چشمه