باغ وحش بابلسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

هنگام سفر و گردشگری به استان های شمالی کشور، بد نیست کمی تغییر و تحول در تفریحات و گردشگری خود بدهیم. برای مثال اگر به شهر بابلسر رفتیم، در میان گردشگری در جنگل و دریا سری هم به باغ وحش بابلسر بزنیم. شهرستان بابلسر یکی از مهمترین شهرهای استان مازندران است که سالانه گردشگران و مسافران زیادی به این شهر می روند. در سال 1366 باغ وحش بابلسر تنها  باغ وحش این استان بود.

همه چیز درباره باغ وحش بابلسر

در شهر بابلسر باغ وحشی به نام باغ وحش بابلسر وجود دارد که مالکیت خصوصی داشته و به شخصی به نام محمدرضا داشاد تعلق دارد. در این باغ وحش حیواناتی نظیر: خرس، میمون، شتر، گرگ، شیر، گوش سیاه و برخی حیوانات دیگر نگه داری می شود. هنگامی که نام باغ وحش را می شنوید در ذهن خود یک مکان بزرگ با سر دری عظیم نقش می بندد. اما باغ وحش یا پارک وحش بابلسر جزو آن دسته از باغ وحش های بزرگ نیست.

متاسفانه محیط پذیرش و دریافت بلیط محیطی نامناسب می باشد و هنگام ورود به باغ وحش بوی تند و نامطبوعی به مشام می رسد. هرچه به داخل باغ وحش پیش تر بروید بوی نامطبوع بیشتر می شود که گاهی به ترک این مکان منجر می شود.

یکی از مشکلات این باغ وحش مربوط به چدمان و ابعاد قفسه ها است، بدین صورت که موجب دیده نشدن حیوانات از داخل قفس می شود و آنقدر کوچک هستند که جا برای تحرک جانوران وجود ندارد. اما با وجود چنین مشکلاتی حیوانات در حالتی مناسب به سر می برند و بسیار تمیز هستند. اما گاها در قفس پرندگان موش هایی نیز دیده می شد. با تمام این اوصاف وضعیت حیوانات مناسب به نظر می رسد، اما وضعیت فضای عمومی چندان مناسب یک باغ وحش نیست.

باغ وحش بابلسر

ماجرای خرس قهوه ای باغ وحش بابلسر

مدیر کل محیط زیست استان گیلان در دولت دهم، دستور واگذاری این خرس قهوه ای به باغ پرندگان رشت را داد. اما پس از مدت چند ماه، به صورت کاملا غیرقانونی به باغ وحش بابلسر فروخته شد.

دستور تعطیل شدن باغ وحش بابلسر

چیزی که در سال 1393 باعث سوژه شدن اخبار جهانی این باغ وحش شد روش نگه داری آن ها از یک قلاده خرس قهوه ای بود که با غل و زنجیر بسته بودند. به جز این مورد، هر از چند گاهی تصاویری از یک شتر که تقریبا تمام پشم های بدنش ریخته بود و محوطه ای پر از زباله، منتشر شد. پس از آن ناصر مهردادی، مدیر کلی محیط زیست استان مازندران دستور تعطیل شدن این باغ وحش را داد.

باغ وحش بابلسر

بازگشایی باغ وحش بابلسر

پس از بازگشایی این باغ وحش مصطفی عرب از وضعیت آن مطلع بود و می گوید به صورت هفتگی از این باغ وحش بازدید می شود. از حیوانات از نظر تغذیه و سلامت بهره کافی می برند. همچنین زاد و ولد حیوانات در شرایط مناسبی قرار دارد. همچنین درمورد وضعیت بوی نامطبوع این مکان افزود که در باغ وحش وجود بوی نامطبوع عادی می باشد.

رئیس محیط زیست بابلسر افزود: این بوی نامطبوع موجب آزار ساکنین این منطقه شده است، در پاسخ گفتند که این منطقه در ابتدا هیچ ساکنی نداشته و به مرور زمان با ساخت و سازها جمعیت زیادی در این خانه ها ساکن شدند.

وی در مورد وضعیت نامناسب نگه داری از حیوانات افزود: مالک این باغ وحش شخصی حیوان دوست است و مدت زیادی است به نگه داری از حیوانات مشغول است. بنابراین در نگه داری از آن ها حساس عمل می کند و با آن ها برخوردی عاطفی دارد. به همین دلیل انتقال برخی حیوانات از این باغ وحش به جای دیگر منجر به افسردگی حیوانات می شد. به گونه ای که خرس قهوه ای را از آنجا به حیات وحش سمسکنده ساری منتقل کردند اعتصاب غذا کرده بود. در راستای به وجود آمدن این مشکلات تصمیم بر این شد که با فراهم کردن امکانات مناسب و استاندارد خرس را به باغ وحش بابلسر بازگردانند.

موقعیت مکانی باغ وحش بابلسر

این باغ وحش در منطقه شریعتی بابلسر و در زمینی به وسعت یک هکتار واقع شده است. منظره این باغ وحش در ابتدا رو به دریا بود اما با توجه به توسعه ساخت و ساز، در میان ویلاها و ساختمان های ساخته شده محاصره شد.

باغ وحش بابلسر کجاست

این باغ وحش در شهرستان بابلسر، خیابان دریا و مجاور مرکز سرطان شناسی بابلسر واقع شده است.